Met kapitaalbehoefte van 1,3 miljoen euro

De ervaren kopende partij wenst een modern en snel zware ladingschip over te nemen van een grotere reder. Neem contact op via Brookz

OMZET

Op aanvraag

EBITDA

Op aanvraag

AANTAL FTE

Op aanvraag

REGIO

Niet locatiegebonden

SECTOR

Participatie
Overig

TYPE KLANTEN

Op aanvraag

PROFIELNUMMER

#30212

RECHTSVORM

Op aanvraag

Beschrijving

De ervaren kopende partij wenst een modern en snel zwareladingschip over te nemen van een grotere gerenommeerde reder en de bestaande exploitatie inclusief langerlopende bevrachtingscontracten van het schip op zich te nemen en gradueel onder eigen beheer te krijgen als vol continubedrijf.

Schip
Het schip (2000) verkeert in uitzonderlijk goede staat van onderhoud. Geschikt voor alle uiteenlopende soorten zware projectladingen (treinen, jachten, windmolendelen-, turbines-, -bladen, reactors, bagger- en marineschepen, VN-transporten, containers enz.) en zelfs ook voor ‘normale’ goederen, zoals graan los gestort in een deel van het ruim.

Oppervlak
Het totale vloeroppervlak van ruim en de dekken is 5.000 m2. Omdat het schip 20,5 m breed is en het vrije dek 128 lang, kunnen grote project eenheden aan dek geplaatst worden zonder uit te steken. Daardoor is het schip ook uitermate geschikt voor het transport van bijvoorbeeld grote en zware windmolenonderdelen. Drie dekkranen, 2 van 320 ton en 1 kraan van 200 ton kunnen 700 ton aan boord hijsen.

Capaciteit
De containercapaciteit is 830 TEU (20 voet standaardcontainer), mogelijk gemaakt door de breedte van het schip waardoor containers 8 breed op het dek geplaatst kunnen worden. Omdat de navigatiebrug voorop staat laat dit zelfs containers 5 tot 6 hoog aan dek toe.

Type
Het betreft een High Speed Heavy Cargo Ship, Vmax is 20 knopen. De hoge nieuwbouw prijs van ca € 20 mln destijds, vanwege groot motorvermogen in combinatie met een dure gestroomlijnde scheepsromp werpt nog steeds zijn vruchten af mede omdat de concurrentie de huidige nieuwbouwprijs (ca € 35mio) van eenzelfde type schip te hoog vindt.

Lengte
Met een lengte van 150 m en gemiddelde diepgang van 6,5 m kan het schip ook in de meeste kleinere zeehavens komen. Daardoor is er vrijwel altijd direct een ligplaats beschikbaar zodat snel met laden of lossen begonnen kan worden.

Kosten
De totale kosten inclusief aankoop van het schip bedragen € 5,9 mio. Er wordt direct rendement gemaakt vanwege doorlopende contracten.

Financiering
De financiering vindt plaats door een bijdrage van opdrachtgever, een bank en een participatie van de verkopende reder.

Benodigde investering
De partij komt nog € 1,3 mio tekort, voor welk bedrag de participatie of (achtergestelde) lening wordt aangeboden tegen een faire rente en/of anderszins.

Vrijstelling
Fiscale vrijstelling vanwege de tonnageregeling.

Financiering
De totale financiering ligt door snelle aflossing altijd ruim lager dan de waarde van het schip.

Kantoor uitgelicht

HSA Lawyers

HSA Lawyers is een boutique advocatenkantoor met een focus op M&A, Private Equity, Venture Capital en op ondernemers toegespitst ondernemingsrecht.