De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningEr is ook een grote groep starters, die het wel lukt om een drukbezochte social community op te bouwen, maar die om verschillende redenen besluiten hun social community te verkopen. Redenen die worden genoemd om de social community te verkopen:
In cijfers weergegeven zag het aantal social communities er in 2023 als volgt uit (CBS):
Als jij jouw social community of sociaal platform wilt verkopen, dan zijn er in grote lijnen drie type kopers. Elke koper heeft zijn voor- en nadelen, afhankelijk van wat jouw bedoelingen zijn met betrekking tot de verkoop van je community. De kopers van een social community zijn:
Er zijn veel ambitieuze particulieren die maar al te graag een social community willen runnen, maar die het lef, de kennis of middelen niet hebben om er zelf één te starten. Het is voor dit type koper een make or buy-afweging: ga ik toch investeren om zelf een platform te bouwen? Of koop ik een community, zodat ik al verkeer, engagement en naamsbekendheid heb?
Er zijn vele online communities, van groot tot klein. Is er een strategische koper, die belangstelling heeft in jouw niche? Dan kan het zomaar zijn dat deze koper zijn marktpositie verbeterd door het overnemen van jouw bestaande social community. Een url, een doelgroep, social media-kanalen, naamsbekendheid en omzet die rechtstreeks aan het bestaande platform kan worden toegevoegd. Voor jou kan dit een mooie kans zijn, want vaak is deze koper wel bereid om diep in de buidel te tasten. De koopsom wordt door kostenbesparingen en synergievoordelen vrij snel terugverdiend. Zo poogde Microsoft in 2021 om Pinterest te kopen, maar deze overname werd van de tafel geveegd.
Soms wil jij jouw bedrijf verkopen, maar zitten jouw teamleden helemaal op hun plek. Het komt regelmatig voor dat een personeelslid de community overneemt. Dit heeft diverse voordelen voor beide partijen, want de koper is bekend met de doelgroep, de waarde van de community en de werkwijze, waardoor de overdracht vlekkeloos en snel kan verlopen.