Gepubliceerd: 5 augustus 2021, geüpdatet: 16 mei 2022, Wietze Willem Mulder
Een social community kopen of verkopen was een aantal jaren geleden nog volstrekt ongeloofwaardig. Maar tegenwoordig is er grote interesse voor sociale platformen die te koop worden aangeboden.
Jouw social community verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen één week.
Een community is een groep internetgebruikers, die op een bepaalde online plaats samenkomt om over hun gedeelde interesse te praten. Dit kan een product, een merk of zelfs een persoon zijn. Social communities zijn bedoeld om een profiel op te registreren, waarna je via jouw profiel de interactie met anderen opzoekt.
We leven in een gejaagde maatschappij, waarbinnen veel mensen online aansluiting zoeken. Heb je bijvoorbeeld een interesse voor portretfotografie, dan kun je op Instagram je ei kwijt, maar ook Behance is in zo’n geval een optie. We kennen allemaal de grootmachten, maar kleinschalige social communities zijn er ook in overvloed. Deze gebruikers zijn vaak actief op de grotere platformen, maar volgen hun passie op kleinere netwerksites.
Hoewel alle online communities als ontmoetingsplek fungeren en als doel hebben om mensen te verbinden, is deze wereld van eindeloze mogelijkheden op te delen in diverse soorten online communities. Dit is goed om te weten, zodat je de positie van de sociale platformen goed in kaart kunt brengen. Dit zijn de bekendste online communities:
De markt voor social communities is continu in beweging, met een toenemend aantal fusies en overnames.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de IT-sector IT - de branche waartoe social communities behoren - geldt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple van 5,60. Dat betekent dat een social community gemiddeld wordt gewaardeerd op 5,60 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn de twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Jouw social community waarderen? Doe hier de berekening.
Er is ook een grote groep starters, die het wel lukt om een drukbezochte social community op te bouwen, maar die om verschillende redenen besluiten hun social community te verkopen. Redenen die worden genoemd om de social community te verkopen:
Bij veel ondernemers blijken vaak meerdere van bovengenoemde factoren een rol te spelen om hun social community te verkopen.
In cijfers weergegeven zag het aantal social communities er in 2021 als volgt uit (CBS):
4.230 social communities, waarvan:
Als jij jouw social community of sociaal platform wilt verkopen, dan zijn er in grote lijnen drie type kopers. Elke koper heeft zijn voor- en nadelen, afhankelijk van wat jouw bedoelingen zijn met betrekking tot de verkoop van je community. De kopers van een social community zijn:
Een gepassioneerde particulier
Er zijn veel ambitieuze particulieren die maar al te graag een social community willen runnen, maar die het lef, de kennis of middelen niet hebben om er zelf één te starten. Het is voor dit type koper een make or buy-afweging: ga ik toch investeren om zelf een platform te bouwen? Of koop ik een community, zodat ik al verkeer, engagement en naamsbekendheid heb?
Een ander platform
Er zijn vele online communities, van groot tot klein. Is er een strategische koper, die belangstelling heeft in jouw niche? Dan kan het zomaar zijn dat deze koper zijn marktpositie verbeterd door het overnemen van jouw bestaande social community. Een url, een doelgroep, social media-kanalen, naamsbekendheid en omzet die rechtstreeks aan het bestaande platform kan worden toegevoegd. Voor jou kan dit een mooie kans zijn, want vaak is deze koper wel bereid om diep in de buidel te tasten. De koopsom wordt door kostenbesparingen en synergievoordelen vrij snel terugverdiend. Zo poogde Microsoft in 2021 om Pinterest te kopen, maar deze overname werd van de tafel geveegd.
Eén of meerdere teamleden
Soms wil jij jouw bedrijf verkopen, maar zitten jouw teamleden helemaal op hun plek. Het komt regelmatig voor dat een personeelslid de community overneemt. Dit heeft diverse voordelen voor beide partijen, want de koper is bekend met de doelgroep, de waarde van de community en de werkwijze, waardoor de overdracht vlekkeloos en snel kan verlopen.
Iedere branche heeft zijn uitdagingen, maar de online markt kent toch wel een extra dimensie. Er zijn specifieke uitdagingen waar je als koper rekening mee moet houden, volgens Tulane University:
Datamining en privacy
Iedereen laat z’n sporen na op het internet, waardoor IT-specialisten profielen kunnen opstellen. Hier zit marketingwaarde in voor bedrijven en journalisten en tot op zekere hoogte is dit prima, maar zorg er als eigenaar van een community voor dat je jouw klantgegevens veilig opslaat. Je wilt geen claims van de Autoriteit Persoonsgegevens ontvangen!
Phishing
Zorg voor een openlijke en betrouwbare relatie met jouw doelgroep en pas op voor zogenaamde phishing activiteiten. In 2019 werd er een authentificatie pagina aangemaakt, die leek op die van Instagram, waardoor gebruikers van het sociale platform massaal hun betrouwbare gegevens aan oplichters doorspeelden.
Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw social community? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele social communities succesvol gekocht en verkocht.