Social community kopen of verkopen?

Een social community kopen of verkopen was een aantal jaren geleden nog volstrekt ongeloofwaardig. Maar tegenwoordig is er grote interesse voor sociale platformen die te koop worden aangeboden.

Wat is een social community?

Een community is een groep internetgebruikers, die op een bepaalde online plaats samenkomt om over hun gedeelde interesse te praten. Dit kan een product, een merk of zelfs een persoon zijn. Social communities zijn bedoeld om een profiel op te registreren, waarna je via jouw profiel de interactie met anderen opzoekt.

We leven in een gejaagde maatschappij, waarbinnen veel mensen online aansluiting zoeken. Heb je bijvoorbeeld een interesse voor portretfotografie, dan kun je op Instagram je ei kwijt, maar ook Behance is in zo’n geval een optie. We kennen allemaal de grootmachten, maar kleinschalige social communities zijn er ook in overvloed. Deze gebruikers zijn vaak actief op de grotere platformen, maar volgen hun passie op kleinere netwerksites.

Verschillende soorten online communities

Hoewel alle online communities als ontmoetingsplek fungeren en als doel hebben om mensen te verbinden, is deze wereld van eindeloze mogelijkheden op te delen in diverse soorten online communities. Dit is goed om te weten, zodat je de positie van de sociale platformen goed in kaart kunt brengen. Dit zijn de bekendste online communities:

  • Social communities (Facebook, Twitter en Instagram). Netwerken en relaties onderhouden staat hierbij centraal;
  • Action communities, waarbij mensen met een gezamenlijke passie elkaar stimuleren om actie te ondernemen. Er worden bijvoorbeeld plannen gemaakt om een demonstratie voor vrouwenrechten op een bepaalde plaats en tijd te organiseren;
  • Professional communities. Denk aan een bepaalde online groep waar fotografie fans hun kennis over lenzen, sluitertijd en trends delen. Ook LinkedIn is zo’n platform waar kennis wordt gedeeld en je jouw zakelijke netwerk kunt uitbreiden;
  • Local communities worden gedreven door lokale leiders. Denk aan buurt-whatsapp of een online platform voor jouw buurtvereniging.

Social community verkopen

Aantal overnames social communities

Er is sprake van een explosieve vraag naar digitale producten, maar de andere kant van de medaille is ook zichtbaar. Krapte op de arbeidsmarkt en een shift die gaande is van uurtje-factuurtje naar andere verdienmodellen, zoals abonnementen.

["5", "15", "10", "10", "10", "5", "5", "5", "5", "10"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames social communities

["6,05", "6,10", "6,20", "6,20", "6,25", "6,40", "6,45", "6,50", "6,55", "6,60"]

[ "2013", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple IT-dienstverlening & softwareontwikkeling

Wat is een social community waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de IT-sector IT - de branche waartoe social communities behoren - geldt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple van 5,60. Dat betekent dat een social community gemiddeld wordt gewaardeerd op 5,60 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Wie zijn de kopers van een social community?

Als jij jouw social community of sociaal platform wilt verkopen, dan zijn er in grote lijnen drie type kopers. Elke koper heeft zijn voor- en nadelen, afhankelijk van wat jouw bedoelingen zijn met betrekking tot de verkoop van je community. De kopers van een social community zijn:

  • 1
    Een gepassioneerde particulier

    Er zijn veel ambitieuze particulieren die maar al te graag een social community willen runnen, maar die het lef, de kennis of middelen niet hebben om er zelf één te starten. Het is voor dit type koper een make or buy-afweging: ga ik toch investeren om zelf een platform te bouwen? Of koop ik een community, zodat ik al verkeer, engagement en naamsbekendheid heb?

  • 2
    Een ander platform

    Er zijn vele online communities, van groot tot klein. Is er een strategische koper, die belangstelling heeft in jouw niche? Dan kan het zomaar zijn dat deze koper zijn marktpositie verbeterd door het overnemen van jouw bestaande social community. Een url, een doelgroep, social media-kanalen, naamsbekendheid en omzet die rechtstreeks aan het bestaande platform kan worden toegevoegd. Voor jou kan dit een mooie kans zijn, want vaak is deze koper wel bereid om diep in de buidel te tasten. De koopsom wordt door kostenbesparingen en synergievoordelen vrij snel terugverdiend. Zo poogde Microsoft in 2021 om Pinterest te kopen, maar deze overname werd van de tafel geveegd.

  • 3
    Eén of meerdere teamleden

    Soms wil jij jouw bedrijf verkopen, maar zitten jouw teamleden helemaal op hun plek. Het komt regelmatig voor dat een personeelslid de community overneemt. Dit heeft diverse voordelen voor beide partijen, want de koper is bekend met de doelgroep, de waarde van de community en de werkwijze, waardoor de overdracht vlekkeloos en snel kan verlopen.

Wat onze klanten zeggen