Sectorinformatie: schoonmaakbedrijf
De schoonmaakbranche is een vechtmarkt met vaak lage marges. Er zijn enkele grote spelers en veel kleine spelers. De schoonmaakbranche kenmerkt zich dan ook door kleinschaligheid. Ruim 90% van de schoonmaakbedrijven heeft minder dan vijf werknemers in dienst. Er komen steeds meer nieuwe toetreders op deze laagdrempelige markt waardoor de concurrentie fors is en opdrachtgevers kritisch kijken naar de prijs/kwaliteit-verhouding.
Door de globale pandemie was er extreem veel vraag naar schoonmaakbedrijven, om de hygiëne op peil te houden of brengen. Het aantal consolidaties is toegenomen, waardoor er ook extra kansen opkomen. Kansen zoals het verhogen van frequentie (schoonmaakonderhoud vaker uitvoeren in gezamenlijk gebruikte ruimtes), extra schoonmaak (uitvoer van extra reiniging van contactpunten en dagelijks gebruikte oppervlakken) en dieptereiniging (een plan op maat om het gehele gebouw te reinigen en te desinfecteren).
Schoonmaakbedrijven worden allround facilitaire dienstverleners. Met name big data-gebruik kan klanten relevante managementinformatie opleveren, zoals inzage in het gebruik van ruimtes of faciliteiten. De samenwerking met IT wordt daarom essentieel. Zo kunnen schoonmaak- en IT-bedrijven apps ontwikkelen waarmee je een parkeerplaats reserveert, de kamertemperatuur aanpast of koffie bestelt.
Bedrijven te koop
Je wilt een schoonmaakbedrijf kopen? Brookz heeft het grootste en meest actuele aanbod van Nederland. Zoek hieronder naar het schoonmaakbedrijf van jouw wensen, reageer op het profiel en kom direct in contact met de verkopende partij. Wij garanderen dat alle bedrijven nog beschikbaar zijn.