Je wilt jouw watersportbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van watersportbedrijven eruit ziet.
Het aantal consolidaties in deze branche is de laatste tien jaar steeds iets gestegen.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de sector horeca, recreatie en toerisme - waartoe een watersportbedrijf behoort – wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,7 tot 3,8 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningIn ons waterland zal het absoluut geen verrassing zijn dat er hier een bovengemiddeld aantal watersportbedrijven gevestigd is. Echter, de consolidaties van het afgelopen jaar en opheffingen ten gevolge van de pandemie, heeft het aantal watersportbedrijven in een jaar met 17% doen afnemen.
In cijfers weergegeven zag het aantal watersportbedrijven er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden watersportbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:
Watersport wordt steeds meer gezien als een vorm van ontspanning, naast dat het ook een sport is. Heerlijk dobberen op het water, terwijl rust wordt afgewisseld met activiteit.
Vakantie in eigen tuin of in ieder geval lokaal: het is al jaren een trend onder de steeds bewuster wordende consument. Volgens ABN Amro zal de watersportsector opleven, omdat mensen regionaal op vakantie gaan en zich te buiten doen aan activiteiten in de natuur en op het water.
Letterlijk het watersporten naar een hoger niveau tillen, dat is een trend. Kitesurfen verandert in kitefoilen en jetski’s transformeren in foilende elektrische jetboards.
Een eigen boot lijkt geen droom meer voor de meeste mensen, omdat we geen tijd willen besteden aan onderhoud. Veel vaker worden boten daarom gehuurd voor een dagje uit of lenen mensen de boot van een vriend, familielid of kennis. Dat betekent minder verkoop van nieuwe boten, maar wel meer vraag naar huurboten.