Website verkopen?

Je wilt jouw website verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van websites eruitziet. Een website maken was nooit eerder zo eenvoudig als nu. En daarom zijn er jaarlijks duizenden mensen die een website beginnen. 

Website verkopen

Aantal overnames websites

Digitalisering is hot and happening, de online wereld is booming. En dat zie je duidelijk terug in het aantal fusies en overnames.  

["30", "60", "80", "50", "65", "75", "105", "115", "165", "85"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames websites

["6,10", "6,20", "6,20", "6,25", "6,40", "6,45", "6,50", "6,55", "6,50", "6,40"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["7,00,", "5,50"]

Gem. EBITDA-multiple IT-dienstverlening
Wat is een website waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector IT-dienstverlening - waartoe een website behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 5,5 tot 7,0 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor website

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgt de komende jaren onvermijdelijk voor veranderingen, maar biedt websites ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Parallax scrolling

    Parallax scrolling is een techniek waarbij de achtergrond op een langzamer tempo beweegt dan de voorgrond. Hierdoor oogt een website rustiger en worden bezoekers minder afgeleid. En minder afleiding zorgt ervoor dat verkeer langer op je website blijft om te vinden wat werd gezocht. 

  • 2
    Online content

    Een belangrijke stuwende kracht achter de omzetgroei van ICT-bedrijven is het terugkerende (recurring) verdienmodel, ook wel aangeduid met as-a-service verdienmodel. Hierbij sluit de ICT-leverancier met zijn cliënt een overeenkomst waarbij de producten/diensten worden afgenomen tegen betaling per maand per gebruiker.

  • 3
    Genderneutraal

    Genderneutraal website design wint aan populariteit. En dat doe je voor je website het meest eenvoudig door te vermijden aannames te doen over waar jouw bezoeker in geïnteresseerd is. Zoals roze banners voor een kledingzaak of stoere mannenfoto’s bij een bouwbedrijf. Vermijd aannames en bezoekers zullen jouw website beter waarderen. 

Wat onze klanten zeggen