Fitnesscentrum/sportschool kopen of verkopen

Gepubliceerd: 27 januari 2021, geüpdatet: 11 mei 2022, Wietze Willem Mulder

Je wilt een fitnesscentrum/sportschool kopen of jouw fitnesscentrum/sportschool verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van fitnesscentra/sportscholen eruit ziet. De branche lift mee op de groeiende populariteit van een gezondere levensstijl bij consumenten, maar door de komst van prijsvechters staan de marges onder druk. 

Jouw fitnesscentrum/sportschool verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen één week. 

Aantal overnames fitnesscentra/sportscholen

Het aantal fitnesscentra/sportscholen is afgelopen jaar flink afgenomen. De markt is verzadigd, waardoor het risico op overcapaciteit aanwezig is, zo vermeldde Rabobank in 2019 al. Dat de marges hierdoor onder druk zouden komen te staan en de grote ketens de overhand zouden nemen, dat is een trend die nu zichtbaar is. 

In 2020 en 2021 is het aantal overnames hoger dan gemiddeld, maar uiteraard heeft de coronapandemie hier ook mee te maken. De grote ketens slokken de kleintjes op, maar door nieuwe ontwikkelingen blijft de branche interessant voor investeerders.  Fitnesscentrum/sportschool kopen of verkopen

Wat is een fitnesscentrum/sportschool waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation). 

In de horeca, toerisme en recreatie, de sector waartoe fitnesscentra/sportscholen behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 3,40. Dat betekent dat een fitnesscentrum/sportschool gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,40 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

EBITDA-multiple Horeca, toerisme en recreatie

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw fitnesscentrum/sportschool waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten & cijfers over fitnesscentra/sportscholen

De fitnesscentra/sportscholen zijn algemeen ingeburgerd, maar moeten hard werken (samenwerken) om voldoende gebruikers aan te trekken. De steeds bewust levende consument heeft meer te besteden én wil een gezondere en actievere levensstijl aanmeten, maar sport ook steeds meer zelf, in de huiselijke omgeving. 

In cijfers weergegeven zag het aantal fitnesscentra/sportscholen er in 2021 als volgt uit (CBS):

1.495 fitnesscentra/sportscholen, waarvan:

  • 955 fitnesscentra/sportscholen met een werkzaam persoon
  • 335 fitnesscentra/sportscholen met twee werkzame personen
  • 120 fitnesscentra/sportscholen met drie tot vijf werkzame personen
  • 55 fitnesscentra/sportscholen met vijf tot tien werkzame personen
  • 20 fitnesscentra/sportscholen met tien tot twintig werkzame personen
  • 5 fitnesscentra/sportscholen met twintig tot vijftig werkzame personen

Een fitnesscentrum/sportschool kopen? Bekijk het aanbod in Brookz. 

Trends en ontwikkelingen voor fitnesscentra/sportscholen

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden fitnesscentra/sportscholen ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Boutique-concept 
Fitnesscentra concurreren voornamelijk op prijs, met name door de opkomst van prijsvechters in de markt. Slechts enkele fitnesscentra/sportscholen zijn in staat om op service onderscheidend te zijn. Wel zijn er mogelijkheden voor kleinere boutique-concepten, waarbij persoonlijke aandacht, begeleidend sporten en voedingsadvies een onderscheidende factor kan zijn.


#2 Online service en training 
De consument verlangt een optimale service, niet alleen qua begeleiding en apparatuur, maar zeker ook online. Denk bijvoorbeeld aan een website dat het inschrijven voor groepslessen snel en gemakkelijk maakt of een app met thuistraining om de klant ook na het vertrek uit te fitnesscentra/sportschool betrokken te houden.

#3 Duurzaam fitnessen
In de sportschool komen de mensen voor de kwaliteitsapparatuur. Waar voorheen de nadruk lag op nieuw, Amerikaans en grensverleggend, is tegenwoordig stabiliteit en hergebruik een trend. Volgens Rabobank is fitnessapparatuur die alle opgewekte energie gebruikt voor het verlichten en verkoelen van het pand, enorm in trek. Lagere energiekosten, duurzamere energie en bewuste gebruikers: dat is een welkom samenspel. 

#4 Uitbreiden en samenwerken
Om weg te blijven van de moordende concurrentie met de low budget-centra en zeker te zijn van een toekomst, is het van belang dat fitnesscentra zich ontwikkelen tot gezondheidsexperts. Ze moeten het centrum worden voor preventieve bewegingsactiviteiten en de samenwerking opzoeken met zorgverleners en sportverenigingen. Daarbij breiden sportscholen hun aanbod ook steeds vaker uit met een eigen lijn sportkleding, sportvoeding en supplementen, zodat ze een one-stop-shop concept kunnen aanbieden. 

Fitnesscentrum/sportschool verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw fitnesscentrum/sportschool. Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele fitnesscentra/sportscholen succesvol gekocht en verkocht.

Fitnesscentrum/sportschool verkopen

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Fitnesscentrum/sportschool kopen?

https://www.brookz.nl/bedrijven-te-koop?search=fitness

Ben je op zoek naar een fitnesscentrum/sportschool waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen fitnesscentra en sportscholen te koop aangeboden.

Fitnesscentrum/sportschool verkopen?

Fitnesscentrum/sportschool verkopen

Heb je een fitnesscentrum/sportschool, maar ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele fitnesscentra en sportscholen verkocht!

Fitnesscentrum/sportschool waarderen?

Fitnesscentrum/sportschool waarderen

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!