Fitnesscentrum/sportschool kopen of verkopen

Gepubliceerd: 27 januari 2021, Wietze Willem Mulder

Je wilt een fitnesscentrum/sportschool kopen of jouw fitnesscentrum/sportschool verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van fitnesscentra/sportscholen eruit ziet. De branche lift mee op de groeiende populariteit van een gezondere levensstijl bij consumenten, maar door de komst van prijsvechters staan de marges onder druk. 

Jouw fitnesscentrum/sportschool verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen één week. 

Aantal overnames fitnesscentra/sportscholen

Fitnesscentra/sportscholen winnen aan populariteit. Maar Rabobank schetst wel het beeld dat de markt verzadigd is, waarbij het risico tot overcapaciteit aanwezig is. Hierdoor zullen de marges op langere termijn onder druk blijven staan en blijven de grote ketens de dienst uitmaken.

Ook het aantal overnames van fitnesscentra/sportscholen schommelt al een aantal jaar tussen de 35 en 50. Ook voor de komende jaren wordt verwacht dat de groten de kleintjes gaan opslokken in een survival of the fittest-strategie, om de marges op peil te houden. Daarnaast stappen investeringsmaatschappijen steeds vaker in de wereld van fitness. Aantal overnames fitnesscentra/sportscholen

Wat is een fitnesscentrum/sportschool waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation). 

In de horeca, toerisme en recreatie, de sector waartoe fitnesscentra/sportscholen behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 3,6. Dat betekent dat een fitnesscentrum/sportschool gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,6 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,7.

Ebitda-multiple horeca, toerisme en recreatie

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw fitnesscentrum/sportschool waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten & cijfers over fitnesscentra/sportscholen

De fitnesscentra/sportscholen winnen aan populariteit. De steeds bewust levende consument heeft meer te besteden én wil een gezondere en actievere levensstijl aanmeten. Daardoor ontstaan er ook steeds meer (vestigingen van) sportscholen, waarbij de grotere ketens de dienst uitmaken. Rabobank verwacht dat het aanbod op korte termijn nog verder zal toenemen, vooral door de komst van buitenlandse fitnessketens.

In cijfers weergegeven zag het aantal fitnesscentra/sportscholen er in 2020 als volgt uit (CBS):

1.635 fitnesscentra/sportscholen, waarvan:

  • 935 fitnesscentra/sportscholen met een werkzaam persoon
  • 365 fitnesscentra/sportscholen met twee werkzame personen
  • 190 fitnesscentra/sportscholen met drie tot vijf werkzame personen
  • 95 fitnesscentra/sportscholen met vijf tot tien werkzame personen
  • 35 fitnesscentra/sportscholen met tien tot twintig werkzame personen
  • 10 fitnesscentra/sportscholen met twintig tot vijftig werkzame personen
  • 5 fitnesscentra/sportscholen met vijftig tot honderd werkzame personen

Een fitnesscentrum/sportschool kopen? Bekijk het aanbod in Brookz. 

Trends en ontwikkelingen voor fitnesscentra/sportscholen

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden fitnesscentra/sportscholen ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Boutique-concept 
Fitnesscentra concurreren voornamelijk op prijs, met name door de opkomst van prijsvechters in de markt. Slechts enkele fitnesscentra/sportscholen zijn in staat om op service onderscheidend te zijn. Wel zijn er mogelijkheden voor kleinere boutique-concepten, waarbij persoonlijke aandacht, begeleidend sporten en voedingsadvies een onderscheidende factor kan zijn.


#2 Online service en training 
De consument verlangt een optimale service, niet alleen qua begeleiding en apparatuur, maar zeker ook online. Denk bijvoorbeeld aan een website dat het inschrijven voor groepslessen snel en gemakkelijk maakt of een app met thuistraining om de klant ook na het vertrek uit te fitnesscentra/sportschool betrokken te houden.

#3 Ledenbehoud
Door het toegenomen aanbod staan marges onder druk. Ook is het een trend dat consumenten minder trouw zijn aan een fitnesscentrum/sportschool. Aandacht voor ledenbehoud en een duidelijke positionering is erg belangrijk in deze vechtersmarkt.

#4 Samenwerken 
Om weg te blijven van de moordende concurrentie met de low budget-centra en zeker te zijn van een toekomst, is het van belang dat fitnesscentra zich ontwikkelen tot gezondheidsexperts. Ze moeten het centrum worden voor preventieve bewegingsactiviteiten en de samenwerking opzoeken met zorgverleners en sportverenigingen.

Fitnesscentrum/sportschool verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw fitnesscentrum/sportschool. Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele fitnesscentra/sportscholen succesvol gekocht en verkocht.

Fitnesscentrum/sportschool verkopen

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Fitnesscentrum/sportschool kopen?

https://www.brookz.nl/bedrijven-te-koop?search=fitness

Ben je op zoek naar een fitnesscentrum/sportschool waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen fitnesscentra en sportscholen te koop aangeboden.

Fitnesscentrum/sportschool verkopen?

Fitnesscentrum/sportschool verkopen

Heb je een fitnesscentrum/sportschool, maar ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele fitnesscentra en sportscholen verkocht!

Fitnesscentrum/sportschool waarderen?

Fitnesscentrum/sportschool waarderen

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!