Je wilt jouw fitnesscentrum/sportschool verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van fitnesscentra/sportscholen eruit ziet. De branche lift mee op de groeiende populariteit van een gezondere levensstijl bij consumenten, maar door de komst van prijsvechters staan de marges onder druk.
Het aantal fitnesscentra/sportscholen is afgelopen jaar flink afgenomen. De markt is verzadigd, waardoor het risico op overcapaciteit aanwezig is, zo vermeldde Rabobank in 2019 al. Dat de marges hierdoor onder druk zouden komen te staan en de grote ketens de overhand zouden nemen, dat is een trend die nu zichtbaar is.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de horeca, toerisme en recreatie, de sector waartoe fitnesscentra/sportscholen behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,7 tot 3,8 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningDe fitnesscentra/sportscholen zijn algemeen ingeburgerd, maar moeten hard werken (samenwerken) om voldoende gebruikers aan te trekken. De steeds bewust levende consument heeft meer te besteden én wil een gezondere en actievere levensstijl aanmeten, maar sport ook steeds meer zelf, in de huiselijke omgeving.
In cijfers weergegeven zag het aantal fitnesscentra/sportscholen er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden fitnesscentra/sportscholen ook veel groei- en overnamekansen:
Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw fitnesscentrum/sportschool. Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele fitnesscentra/sportscholen succesvol gekocht en verkocht.
Fitnesscentra concurreren voornamelijk op prijs, met name door de opkomst van prijsvechters in de markt. Slechts enkele fitnesscentra/sportscholen zijn in staat om op service onderscheidend te zijn. Wel zijn er mogelijkheden voor kleinere boutique-concepten, waarbij persoonlijke aandacht, begeleidend sporten en voedingsadvies een onderscheidende factor kan zijn.
De consument verlangt een optimale service, niet alleen qua begeleiding en apparatuur, maar zeker ook online. Denk bijvoorbeeld aan een website dat het inschrijven voor groepslessen snel en gemakkelijk maakt of een app met thuistraining om de klant ook na het vertrek uit te fitnesscentra/sportschool betrokken te houden.
In de sportschool komen de mensen voor de kwaliteitsapparatuur. Waar voorheen de nadruk lag op nieuw, Amerikaans en grensverleggend, is tegenwoordig stabiliteit en hergebruik een trend. Volgens Rabobank is fitnessapparatuur die alle opgewekte energie gebruikt voor het verlichten en verkoelen van het pand, enorm in trek. Lagere energiekosten, duurzamere energie en bewuste gebruikers: dat is een welkom samenspel.
Om weg te blijven van de moordende concurrentie met de low budget-centra en zeker te zijn van een toekomst, is het van belang dat fitnesscentra zich ontwikkelen tot gezondheidsexperts. Ze moeten het centrum worden voor preventieve bewegingsactiviteiten en de samenwerking opzoeken met zorgverleners en sportverenigingen. Daarbij breiden sportscholen hun aanbod ook steeds vaker uit met een eigen lijn sportkleding, sportvoeding en supplementen, zodat ze een one-stop-shop concept kunnen aanbieden.