Je wilt jouw tv-productiebedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van tv-productiebedrijven eruitziet. Nederlanders kijken gemiddeld 2 uur en 34 minuten naar televisiezenders. En dit lijkt best veel, maar het aantal minuten neemt al jaren af. TV-productiebedrijven moeten daarom zoeken om in de huidige strijd om aandacht hun kijkers over de streep te trekken. Fake news, reclame en on demand-aanbod zijn hiervoor leidende trends.
Het aantal fusies en overnames van tv-productiebedrijven is redelijk stabiel, maar over de tijdspanne van 10 jaar is een stijging zichtbaar van het aantal fusies en overnames.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de sector media, reclame en communicatie - waartoe een tv-productiebedrijf - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 3,9 tot 4,2 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningEr zijn in deze sector relatief veel zelfstandigen werkzaam, en daardoor ligt het aantal bedrijven met één werkzame persoon vrij hoog.
In cijfers weergeven zag het aantal tv-productiebedrijven er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden tv-productiebedrijven ook veel groei- en overnamekansen:
Ken jij de tijd nog van reikhalzend uitkijken naar je favoriete programma op donderdagavond om 20:30 uur? Of het omcirkelen van een leuke film in de tv-gids? Deze tijd is echt voorbij sinds de opkomst van on demand televisie. Je favoriete serie kijken waar, wanneer en hoe je wilt. En hoewel dit al jaren populair is, biedt deze ontwikkeling nog steeds heel veel kansen voor tv-productiebedrijven.
De onderbreking van je tv-programma door eindeloze reclame is nog steeds irritant. Maar de manier van reclame maken verandert. Want doordat 94% van de televisiekijkers ook op hun telefoon scrollt tijdens het kijken, wordt de focus van reclamemakers ook anders. “Deze devices zijn niet langer concurrenten, maar eerder partners in het behalen van dezelfde marketingdoelen”.
Van alle respondenten in een grootschalig media onderzoek, benoemde 45% dat zij vertrouwen hebben in het nieuws en de actualiteiten op televisie. En dat in tegenstelling tot 5% vertrouwen in dezelfde content via Social Media. En daarmee blijft televisie nog steeds de belangrijkste bron voor het bekijken van nieuws en het achterhalen van ‘de waarheid’.