Floris Hoedjes
020 - 303 87 30
Probeer Brookz 1 maand gratis, en start uw ondernemings-avontuur
Het aantal bedrijven om in te investeren is eindeloos. Om ervoor te zorgen dat u enigszins gestructureerd aan de slag gaat, is het verstandig om voor u zelf eerst een aantal vragen te beantwoorden. In welke sectoren ben u geïnteresseerd? Hoeveel geld wilt u investeren? Hoeveel kennis en expertise neemt u zelf mee? En wilt u in uw eentje investeren of toch liever met andere investeerders? Aan de hand van deze criteria komt u tot een persoonlijk investeringsprofiel en heeft u al een scherper beeld van welke proposities voor u interessant kunnen zijn.
Een bekend gezegde is: 'Je moet vele kikkers kussen om de prins te ontmoeten.' En zo is het ook met het vinden van interessante investeringsproposities. Zorg er allereerst voor dat uw investeringsprofiel bij zoveel mogelijke relevante personen bekend is: accountants, bankiers, notarissen en fiscaal adviseurs. Bezoek bijeenkomsten waar ondernemers zich presenteren. Zoek op Brookz naar participaties en plaats zelf een zoekprofiel waarin u aangeeft in welke bedrijven u geïnteresseerd bent. Werk ook aan uw eigen zichtbaarheid, door bijvoorbeeld te spreken op bijeenkomsten voor ondernemers. Investeren is gewoon hard werken, de parels worden u echt niet op een presenteerblaadje aangeboden.
Ervaren investeerders zeggen altijd dat het bij investeren om drie zaken gaat: management, management en management. Het blijkt keer op keer dat het succes van een bedrijf wordt bepaalt door de kwaliteit van het management. In een tijd waarin markten en technologie razendsnel veranderen is het management, in casu de ondernemer, meestal doorslaggevend voor het succes van het bedrijf. Liever een goede ondernemer in een moeilijke markt dan een slechte ondernemer in een snel groeiende markt. De man is belangrijker dan het plan.
Om mee te beginnen: waarderen is een kunst, geen exacte wetenschap. Bij bestaande bedrijven kunnen de reguliere waarderingsmethoden (discounted cashflow, multiples) worden ingezet om tot een startpunt van onderhandelingen te komen. Bij start-ups zal het vaker om gut feeling en waardering op basis van ervaring gaan. Belangrijk issue om mee te nemen is: wat is de exit-strategie? Want u heeft uiteindelijk niets aan een aandeel in een bedrijf waarvan de eigenaar niet wil verkopen of een aandeel in een zombieonderneming: een bedrijf dat kan overleven maar door niemand wil worden gekocht.
Dit zijn uw stappen naar een succesvolle investering
(zie Brookz kennisbank)
(anoniem indien gewenst)
(Na tekenen van geheimhouding verklaring)
(o.b.v. resultaten en toekomstverwachting)
Kees de Jong, NLgroeit
"Via het Brookz-netwerk kom ik regelmatig in contact met interessante partijen om over te nemen of in te participeren."
Alex Cauberg, GreenDelta
"Deze online dealomgeving werkt effectief bij onze continue search naar interessante overnamekandidaten."
€ 199
6 maanden
Direct contact met kopers en verkopers
Onbeperkt reageren op alle profielen
Uw eigen profiel op Brookz.nl
Maak concreet wat u zoekt of aanbiedt
en wordt gevonden
30% korting op een
uitgebreide bedrijfswaardering
Met het Brookz Investeerderspakket heeft u volledig toegang tot het Brookz-netwerk en kunt u direct reageren op bedrijven die u interessant vindt. Daarnaast kunt u ook zelf door verkopende ondernemers of hun adviseurs gevonden worden door middel van uw eigen persoonlijke zoekprofiel. U blijft daarbij anoniem zolang u dat wenst.