Er zijn vele honderden bedrijven waar je in kan investeren . Om ervoor te zorgen dat je enigszins gestructureerd aan de slag gaat, is het verstandig om voor jezelf eerst een aantal vragen te beantwoorden. In welke sectoren ben je geïnteresseerd? Hoeveel geld wil je investeren? Hoeveel kennis en expertise neem jezelf mee? En wil je in je eentje investeren of toch liever met andere investeerders? Aan de hand van deze criteria komt je tot een persoonlijk investeringsprofiel dat al een scherper beeld geeft van welke proposities voor jou interessant kunnen zijn.
Een bekend gezegde is: 'Je moet vele kikkers kussen om de prins te ontmoeten.' En zo is het ook met het vinden van interessante investeringsproposities. Zorg er allereerst voor dat jouw investeringsprofiel bij zoveel mogelijke relevante personen bekend is: accountants, bankiers, notarissen en fiscaal adviseurs. Bezoek bijeenkomsten waar ondernemers zich presenteren. Zoek op Brookz naar participaties en plaats zelf een zoekprofiel waarin je aangeeft in welke bedrijven je geïnteresseerd bent. Investeren is gewoon hard werken, de parels worden je echt niet op een presenteerblaadje aangeboden.
Ervaren investeerders zeggen altijd dat het bij investeren om drie zaken gaat: management, management en management. Het blijkt keer op keer dat het succes van een bedrijf wordt bepaalt door de kwaliteit van het management. In een tijd waarin markten en technologie razendsnel veranderen is het management, in casu de ondernemer, meestal doorslaggevend voor het succes van het bedrijf. Liever een goede ondernemer in een moeilijke markt dan een slechte ondernemer in een snel groeiende markt. De man is altijd belangrijker dan het plan.
Waarderen is een kunst, geen exacte wetenschap. Bij bestaande bedrijven kunnen de reguliere waarderingsmethoden (discounted cashflow, multiples) worden ingezet om tot een startpunt van onderhandelingen te komen. Bij start-ups zal het vaker om gut feeling en waardering op basis van ervaring gaan. Belangrijk issue om mee te nemen is: wat is de exit-strategie? Want je hebt uiteindelijk niets aan een aandeel in een bedrijf waarvan de eigenaar niet wil verkopen . Of een aandeel in een bedrijf dat wel kan overleven, maar door niemand wil worden gekocht.