Schoonheidssalon verkopen?

Je wilt jouw schoonheidssalon verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van schoonheidssalons eruit ziet. Ten tijde van de coronacrisis zijn de salons gedurende enkele maanden gesloten geweest. De partijen die innovatief te werk zijn gegaan, of hun business hebben verplaatst naar het internet, zullen zeker groei- en overnamemogelijkheden teweeg brengen.

Schoonheidssalon verkopen

Aantal overnames schoonheidssalons

Specifieke cijfers over het aantal overnames van schoonheidssalons zijn er niet, maar voor de wellnesssector in het algemeen is de laatste jaren een toename zichtbaar. Sinds 2017 neemt het aantal fusies en overnames gestaag toe en naar verwachting zal deze trend doorzetten.

["45", "45", "60", "80", "50", "60", "65", "85", "105", "90"]

["‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22"]

Aantal fusies en overnames wellness en overige dienstverlening

["4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "3,60", "3,35", "3,20", "3,40", "3,00"]

["‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "‘22"]

["3,50", "2,80"]

Gem. EBITDA-multiple Horeca, toerisme & recreatie

Wat is een schoonheidssalon waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector horeca, toerisme en recreatie - waartoe een schoonheidssalon behoort - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,8 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,7.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor schoonheidssalons

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden schoonheidssalons ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Branchevervaging

    Doordat professionals uit verschillende sectoren en disciplines zullen gaan samenwerken, zullen er vaker dwarsverbanden gevormd worden. Schoonheidssalons trekken andere disciplines, zoals pedicure en massage, aan en vergroten hierdoor hun marktsegment.

  • 2
    Van relaxen naar preventief behandelen

    Waar voorheen een bezoek aan de schoonheidssalon als verwennerij werd gezien, is dit tegenwoordig steeds vaker een verlengde van de (huis-)arts. Er worden niet langer enkel cosmetische behandelingen uitgevoerd, maar er is een toenemende vraag naar medische specialiteiten. Bezoekers vallen meer en meer onder bepaalde risicogroepen, waardoor de schoonheidsspecialist ook wordt ingezet om huidziektes te behandelen of preventief lifestyle-advies te geven.

  • 3
    Onbegrensde mogelijkheden

    Internationale trends hebben een positieve invloed op de situatie van de salons. Waar vroeger de schoonheidsspecialiste lokaal behandelingen verzorgde, zijn salons tegenwoordig vaak op de hoogte van allerlei trends. Doordat de wereld aan je voeten ligt met het steeds grotere aanbod online - denk aan YouTube & e-commerce - groeien de salons in segmenten waar dit eerder niet het geval was. Denk aan gender neutrale verzorgingsproducten, een eigen skincare-lijn die online wordt verkocht en behandelingen die de invloed van bijvoorbeeld airconditioning ongedaan maken.

Wat onze klanten zeggen