De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningEr zijn jaarlijks vele starters op de markt, en kleinschalige organisaties, waardoor het aantal bedrijven met één werkzaam persoon relatief hoog ligt.
In cijfers weergegeven zag het aantal stallingsbedrijven er in 2022 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden expediteurs ook veel groei- en overnamekansen:
Opslag bij stallingsbedrijven is voor fervent vakantiegangers al jarenlang een uitkomst. Nadeel is echter dat als je dan even impulsief een weekje er tussenuit wilt, dat je dan voor een dichte deur staat te wachten bij de stalling. Dankzij digitalisering kan dit verleden tijd zijn, want dan is het in- en uitchecken wanneer het de consument uitkomt. Ook het handje-contantje verdwijnt dan naar de achtergrond, wat voor beide partijen de zaak eenvoudiger maakt.
Steeds meer mensen zien minder nut in het bezitten van een eigen auto, caravan of boot. Zij kiezen eerder voor gedeeld eigendom of huur. Hierdoor kan het aantal benodigde stallingsplekken in de toekomst mogelijk ook afnemen.