De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningHet aantal fysieke schoenenzaken daalt al jaren. In de afgelopen drie jaar verdwenen er 155 schoenenzaken uit het straatbeeld. In deze branche zijn veel grotere organisaties zichtbaar en daardoor ligt het aantal bedrijven met twee of meer werkzame personen relatief hoog.
In cijfers weergegeven zag het aantal schoenenzaken er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden schoenenzaken ook veel groei- en overnamekansen:
Iedereen heeft schoenen nodig. Van comfortabele sneaker naar aangepaste pump en van merk tot merkloos: de vraag is enorm breed en de zoektocht verplaatst zich van offline naar online. Hoe blijf je als schoenenzaak op de radar van je klanten? Door uniek te zijn in je aanbod en vindbaar in de zoekmachine. Je doelgroep kennen én deze bereiken blijft voor de detailhandel een grote uitdaging, aldus Rabobank.
Winkelgedrag verandert en schoenenzaken moeten daarin mee. Dat betekent dat de aandacht voor je marketing verschuift van hardcopy-folders naar omnichannel advertising. Omnichannel is eerder regel dan uitzondering tegenwoordig en digitalisatie is hiervoor essentieel. De Future Store, initiatief van de Rabobank, helpt ondernemers deze strategie ontwikkelen en waarmaken. Hierdoor blijf je als winkel relevant voor je klanten en daarmee behoud je bestaansrecht.
Dataverzameling en virtual reality bieden schoenenzaken én hun klanten kansen voor succesvolle shopsessies. Want door dataverzameling kun je jouw klant doorslaggevende informatie geven zoals “op basis van eerdere shopervaringen is maat 41 voor jou de beste keuze”. Bovendien kun je met VR-technologie schoenen in 3D showen, alsof je de schoen in handen hebt. Direct een product bestellen dat bevalt en past werkt voor iedereen een stuk efficiënter.