Bodyfashionbedrijf kopen of verkopen?

Je wilt een bodyfashionbedrijf kopen of jouw bodyfashionbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van bodyfashionbedrijven eruit ziet. Er is een sterke groei zichtbaar in de branche, maar deze is met name toe te kennen aan het aanhoudende online bestedingsgedrag.  

Bodyfashionbedrijf verkopen

Aantal overnames bodyfashionbedrijven

Het online aanbod van bodyfashion was nog nooit zo groot. En daardoor is de fusie- en overnamemarkt momenteel flink in beweging.

 

["105", "95","135", "110", "90", "105", "145", "95", "90", "115", "105", "120"]

["2010", "11","12", "13", "14", "15", "16", "17", "18", "19", "20", "21"]

Aantal fusies en overnames bodyfashionbedrijven

["3,65", "3,65", "3,65", "3,60", "3,55", "3,50", "3,25", "3,05", "2,95", "3,05", "3,10"]

["2012", "13", "14", "15", "16", "17", "18", "19", "20", "21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Detailhandel

Wat is een bodyfashionbedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector detailhandel - waartoe een bodyfashionbedrijf behoort - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 3,10. Dat betekent dat een bodyfashionbedrijf gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,10 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor bodyfashionbedrijven

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden bodyfashionbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Contentmarketing 

    Je online onderscheiden van concurrenten doe je niet alleen door aanbod, maar ook door sterke contentmarketing. Maar dit blijkt nog best een uitdaging in de detailhandel, aldus Rabobank, die ondernemers van tips voorziet. 

  • 2
    Online paskamer

    Ontwikkelingen in artificial intelligence en metaverse worden steeds vaker ingezet door online shops. En dat is niet voor niets, want het scheelt een hoop ongemak voor bedrijven én klanten. Direct je beste kledingstuk passen en laten opsturen, in plaats van verschillende soorten en maten bestellen en de helft retourneren werkt een stuk efficiënter.

  • 3
    Duurzaamheid

    Duurzaamheid is voor iedere sector een blijvende uitdaging, maar wel eentje die je klantenbestand kan vergroten. Het gebruik van duurzame materialen, hergebruik of tweedehands fashion is voor bodyfashionbedrijven echt een must.  

Wat onze klanten zeggen