De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningNederland heeft een ontzettend goede reputatie op het gebied van scheepvaartbouw. Wereldwijd is er geen scheepswerf ter wereld die kan tippen aan het Nederlandse vakmanschap.
In cijfers weergegeven zag het aantal scheepvaartbouwbedrijven er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden de scheepvaartbouwbedrijfbranche ook veel groei- en overnamekansen:
Verduurzaming is in alle sectoren een uitdaging en voor de scheepvaart houdt dit een besparing op de CO2-uitstoot met minstens 70% in ten opzichte van 2008. Deze verduurzaming moet door de hele supply chain worden doorgevoerd, wil dit doel uberhaupt gehaald worden. Van duurzame grondstoffen, lokale productie en nieuwe productiemethoden: de scheepvaartbouw ontkomt aan een flinke verduurzamingsslag.
Doorlooptijden van scheepvaartbouwprojecten lopen uit de hand door de situatie op de grondstoffenmarkt van hout, metaal en kunststof. Scheepvaartbouwers verkeren daardoor in een spagaat tussen het wel of niet aannemen van nieuwe projecten. Het doen van bindende aanbiedingen is in ieder geval voorlopig een luxe die op geen enkele markt te vinden is.
Wereldwijd is er geen scheepswerf ter wereld die kan tippen aan het Nederlandse vakmanschap. En dat is ook precies waar nu de schoen knelt. Met oplopende personeelstekorten is het buitengewoon lastig om aan gekwalificeerd personeel te komen. Inhouse opleiding of automatiseren waar mogelijk moet dit probleem op de korte termijn oplossen.