De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningWerk en privé smelten steeds meer samen, waardoor de vraag naar multifunctionele meubels zal stijgen. Representatieve meubels, stoffering, maar vooral ook ruimte voor ontspanning is een belangrijk vraagstuk de komende jaren. De lockdowns gaven de online omzet een nieuwe impuls en ook de meubelindustrie blijft hier niet in achter. Ook de trend van verduurzaming is versneld.
In cijfers weergegeven zag het aantal bedrijven in de meubelindustrie er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden meubelmakerijen ook veel groei- en overnamekansen:
We zijn steeds meer gefocust op een circulaire economie. Waar grote aanbieders, zoals IKEA, reeds richten op recycling en de inzet van duurzame materialen, gonst dit door de gehele branche. Eenvoudig ontmantelen en opnieuw opbouwen, duurzame materialen en het opknappen van decennia oude meubels: de meubelmakerij has it all.
Hierboven haalden we het er ook al even bij: maatwerk en multifunctionele concepten zijn veelgevraagd. Onze behoeften worden alsmaar specifieker en dit laten we doorklinken in onze woonruimtes en bedrijven. Een kantoor is niet zomaar meer een ruimte om te werken en in de woonkamer hangen we niet enkel meer languit op de bank. Opvallende meubels, modulaire meubels, maar vooral concepten met een dubbele functie.
MVO vinden we wel belangrijk, maar echt meer betalen voor een bijzondere MVO-bank, dát doen we nog niet zoveel. We zijn echter wel bereid om meer te investeren in meubels die aansluiten bij ons leven. Bijzondere designs, vernieuwende technieken en onovertroffen materialen. Een beetje speciaal, daar houdt deze doelgroep wel van volgens de Rabobank.