Meubelmakerij kopen of verkopen?

Je wilt een meubelmakerij kopen of jouw meubelmakerij verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van meubelmakerijen eruit ziet. Het aantal overnames fluctueert al enige jaren, maar in grote lijnen is de branche stabiel. Tot deze markt behoren niet alleen de meubelmakerijen, maar ook de makers van bedrijfsmeubelen, keuken- en badkamermeubilair en de matrasindustrie.

Meubelmakerij verkopen

Aantal overnames meubelindustrie

De meubelindustrie bestaat uit diverse delen, zoals vervaardiging van indoor meubels, maar ook DIY-meubelpakketten, kleinmeubels en afwerkingen van stoelen, kapstokken, etc. Ook interieurbouw, stoffering, vervaardiging van keuken- en badkamermeubels én de matrasindustrie vallen onder deze sector.

["30", "25", "25", "25", "35", "20", "20", "25", "35", "35"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames meubelmakerijen

["5,25", "5,30", "5,35", "5,35", "5,40", "5,40", "5,25", "5,25", "5,35", "5,30"]

[ "2013", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Industrie & productie

Wat is een meubelmakerij waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebita (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

Voor de sector industrie en productie, waar een meubelmakerij onder valt, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 5,30. Dat betekent dat een meubelmakerij gemiddeld wordt gewaardeerd op 5,30 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor meubelmakers

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden meubelmakerijen ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Duurzame concepten

    We zijn steeds meer gefocust op een circulaire economie. Waar grote aanbieders, zoals IKEA, reeds richten op recycling en de inzet van duurzame materialen, gonst dit door de gehele branche. Eenvoudig ontmantelen en opnieuw opbouwen, duurzame materialen en het opknappen van decennia oude meubels: de meubelmakerij has it all.

  • 2
    Maatwerk designs

    Hierboven haalden we het er ook al even bij: maatwerk en multifunctionele concepten zijn veelgevraagd. Onze behoeften worden alsmaar specifieker en dit laten we doorklinken in onze woonruimtes en bedrijven. Een kantoor is niet zomaar meer een ruimte om te werken en in de woonkamer hangen we niet enkel meer languit op de bank. Opvallende meubels, modulaire meubels, maar vooral concepten met een dubbele functie.

  • 3
    Unieke materialen en technologieën

    MVO vinden we wel belangrijk, maar echt meer betalen voor een bijzondere MVO-bank, dát doen we nog niet zoveel. We zijn echter wel bereid om meer te investeren in meubels die aansluiten bij ons leven. Bijzondere designs, vernieuwende technieken en onovertroffen materialen. Een beetje speciaal, daar houdt deze doelgroep wel van volgens de Rabobank.

Wat onze klanten zeggen