De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningIn cijfers weergegeven zag het aantal kampeer- en bungalowbedrijven er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden kampeer- en bungalowbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:
Op bungalowparken steeg het aantal overnachtingen met 35%, aldus de Rabobank. En dat terwijl het aantal overnachtingsplaatsen niet in die gradatie toenam en dat betekent een hoge bezettingsgraad. Naar verwachting neemt het aantal slaapplaatsen de komende jaren toe, waardoor de druk op tarieven zal toenemen.
Hoewel het aantal slaapplaatsen op vakantieparken toenam, nam het aantal plekken op kampeerplaatsen juist af. En dat heeft alles te maken met de luxere eisen die consumenten aan hun vakanties stellen. Kampeerbedrijven kunnen hier slim op inspelen door het aanbod van luxe overnachtingsgelegenheden, zoals glamping-tenten, te vergroten.
Verduurzaming van de maatschappij brengt ook extra uitdagingen met zich mee voor kampeer- en bungalowbedrijven. Het aantal gasten dat met een elektrische auto een vakantiepark bezoekt neemt toe, ook zoeken meer gasten naar duurzame verblijven.