Kampeer- en bungalowbedrijf kopen of verkopen?

Je wilt een kampeer- en bungalowbedrijf kopen of jouw kampeer- en bungalowbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van kampeer- en bungalowbedrijven eruit ziet. 

Kampeer- en bungalowbedrijf verkopen

Aantal overnames kampeer- en bungalowbedrijven

De afgelopen jaren werd de markt voor verblijfsrecreatie gekenmerkt door consolidatie. Dit zien we terug bij zowel campings als vakantieparken. Internationale partijen en nationale aanbieders zien de kansen in deze markt, aldus Rabobank.

["20", "15", "25", "20", "15", "20", "25", "20", "20", "25", "20", "15"]

["2010", "11", "12", "13", "14", "15", "16", "17", "18", "19", "20", "21"]

Aantal fusies en overnames kampeer- en bungalowbedrijven

["3,95", "3,95", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "3,60", "3,35","3,20"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Horeca, toerisme en recreatie

Wat is een kampeer- en bungalowbedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de toerisme, de sector waartoe kampeer- en bungalowbedrijven behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 3,20. Dat betekent dat een kampeer- en bungalowbedrijf gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,20 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor kampeer- en bungalowbedrijven

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden kampeer- en bungalowbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Aanbod

    Op bungalowparken steeg het aantal overnachtingen met 35%, aldus de Rabobank. En dat terwijl het aantal overnachtingsplaatsen niet in die gradatie toenam en dat betekent een hoge bezettingsgraad. Naar verwachting neemt het aantal slaapplaatsen de komende jaren toe, waardoor de druk op tarieven zal toenemen.

  • 2
    Luxe

    Hoewel het aantal slaapplaatsen op vakantieparken toenam, nam het aantal plekken op kampeerplaatsen juist af. En dat heeft alles te maken met de luxere eisen die consumenten aan hun vakanties stellen. Kampeerbedrijven kunnen hier slim op inspelen door het aanbod van luxe overnachtingsgelegenheden, zoals glamping-tenten, te vergroten.

  • 3
    Verduurzamen

    Verduurzaming van de maatschappij brengt ook extra uitdagingen met zich mee voor kampeer- en bungalowbedrijven. Het aantal gasten dat met een elektrische auto een vakantiepark bezoekt neemt toe, ook zoeken meer gasten naar duurzame verblijven.

Wat onze klanten zeggen