Glazenwassersbedrijf verkopen?

Je wilt jouw glazenwassersbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van glazenwassersbedrijven eruit ziet. Ruim 10% van alle schoonmaakwerkzaamheden bestaat uit glazenwassen. Ondanks dat het een relatief populair beroep lijkt te zijn, dreigt ‘dé glazenwasser’ uit het straatbeeld te verdwijnen.

Glazenwassersbedrijf verkopen

Aantal overnames glazenwassersbedrijven

Het aantal overnames in de gespecialiseerde tak van de schoonmaakbranche is al jarenlang relatief stabiel.

["25", "30", "40", "35", "40", "35", "35", "40", "55", "25"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames glazenwassersbedrijven

["4,95", "5,00", "5,05", "5,05", "5,05", "4,90", "4,90", "4,95", "4,95", "5,00", "4,80"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["5,50", "4,50"]

Gem. EBITDA-multiple Zakelijke dienstverlening

Wat is een glazenwassersbedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de zakelijke dienstverlening, waartoe een glazenwassersbedrijf behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 4,5 tot 5,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor glazenwassersbedrijven

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden glazenwassersbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    One-stop-shop

    Hoewel de vraag naar glazenwassers groeit, dreigt dé glazenwasser uit het straatbeeld te verdwijnen. Dit komt doordat schoonmaakbedrijven hun dienstverlening steeds vaker uitbreiden, zodat de klant het gehele facilitaire pakket ineens kan afnemen volgens het bekende one-stop-shop principe, aldus Rabobank.

  • 2
    Keurmerken

    Administratie, veiligheid en expertise is gewenst bij een glazenwasser. Door te kiezen voor een specialist met het OSB-keurmerk is de klant verzekerd van kwaliteit.

  • 3
    Innovatie

    In de schoonmaakbranche wordt volop geïnnoveerd. Denk aan de ontwikkeling van schoonmaakrobots of het toepassen van nanotechnologie. Nanotechnologie wordt ook bij glazenwassers ingezet, zodat de ramen niet alleen gereinigd worden, maar ook vuil- en kraswerend zijn, aldus Rabobank.

  • 4
    Sociaal aanbesteden

    De Sustainable Development Goals nastreven en duurzame schoonmaakmiddelen gebruiken: aandacht voor mens en milieu is ook in deze sector een manier om te onderscheidend vermogen te creëren.

Wat onze klanten zeggen