Je wilt jouw glazenwassersbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van glazenwassersbedrijven eruit ziet. Ruim 10% van alle schoonmaakwerkzaamheden bestaat uit glazenwassen. Ondanks dat het een relatief populair beroep lijkt te zijn, dreigt ‘dé glazenwasser’ uit het straatbeeld te verdwijnen.
Het aantal overnames in de gespecialiseerde tak van de schoonmaakbranche is al jarenlang relatief stabiel.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de zakelijke dienstverlening, waartoe een glazenwassersbedrijf behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 4,5 tot 5,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningEr zijn jaarlijks vele starters in de branche, waardoor er ook veel bedrijven met slechts één werkzaam persoon zichtbaar zijn. Het afgelopen jaar nam het aantal glazenwassersbedrijven met circa 5% toe.
In cijfers weergegeven zag het aantal glazenwassersbedrijven er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden glazenwassersbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:
Hoewel de vraag naar glazenwassers groeit, dreigt dé glazenwasser uit het straatbeeld te verdwijnen. Dit komt doordat schoonmaakbedrijven hun dienstverlening steeds vaker uitbreiden, zodat de klant het gehele facilitaire pakket ineens kan afnemen volgens het bekende one-stop-shop principe, aldus Rabobank.
Administratie, veiligheid en expertise is gewenst bij een glazenwasser. Door te kiezen voor een specialist met het OSB-keurmerk is de klant verzekerd van kwaliteit.
In de schoonmaakbranche wordt volop geïnnoveerd. Denk aan de ontwikkeling van schoonmaakrobots of het toepassen van nanotechnologie. Nanotechnologie wordt ook bij glazenwassers ingezet, zodat de ramen niet alleen gereinigd worden, maar ook vuil- en kraswerend zijn, aldus Rabobank.
De Sustainable Development Goals nastreven en duurzame schoonmaakmiddelen gebruiken: aandacht voor mens en milieu is ook in deze sector een manier om te onderscheidend vermogen te creëren.