De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningIn cijfers weergegeven zag het aantal baby- of kindermodezaken er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgt de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar biedt baby- of kindermodezaken ook veel groei- en overnamekansen:
Duurzaamheid krijgt een steeds grotere rol in alle sectoren, zo ook in de detailhandel. Consumenten kopen steeds vaker bewust en dat resulteert in meer duurzame merken en een kwalitatief beter aanbod van kindermode.
Een fysieke zonder eigen platform loopt absoluut klanten mis. Baby- en kindermodezaken zijn echter nog niet 100% ingesteld op deze verschuiving richting een omnichannelstrategie. De winkels moeten het nog met name hebben van winkelend publiek, maar met een grote afname in het aantal niche-winkels, zal online toch meer kansen bieden. Vakcentrum meldt dat het aantal verkooppunten al jarenlang drastisch afneemt, waardoor een digitale strategie essentieel is geworden.
Integreren van de online wereld in je fysieke zaak is een veelbelovende trend, aldus de KvK. Check met een app in de baby- of kindermodezaak direct of een bepaald kledingstuk jouw baby goed past en welke maat je nodig hebt. En reken met je telefoon af, zodat je niet nog in een gigantische rij hoeft te wachten bij de kassa, want als ouders heb je het al druk genoeg.