Baby- of kindermodezaak verkopen

Je wilt jouw baby- of kindermodezaak verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van baby- of kindermodezaken eruit ziet. 

Baby- of kindermodezaak verkopen

Aantal overnames baby- of kindermodezaken

Baby- of kindermodezaken zijn er in allerlei soorten en maten. Het aantal online bestellingen stijgt exponentieel, maar wat gebeurt er dan met bestaande baby- of kindermodezaken? Als eigenaar van een baby- of kindermodezaak moet je creatief te werk gaan en inspelen op trends. 

["90", "105", "145", "95", "90", "115", "105", "120", "140", "75"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames winkels in overige artikelen

["3,65", "3,60", "3,55", "3,50", "3,25", "3,05", "2,95", "3,05", "2,80", "2,80"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["3,50", "2,30"]

Gem. EBITDA-multiple Detailhandel

Wat is een baby- of kindermodezaak waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector detailhandel, waartoe een baby- of kindermodezaak behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,3 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor baby- of kindermodezaken

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgt de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar biedt baby- of kindermodezaken ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Duurzaamheid

    Duurzaamheid krijgt een steeds grotere rol in alle sectoren, zo ook in de detailhandel. Consumenten kopen steeds vaker bewust en dat resulteert in meer duurzame merken en een kwalitatief beter aanbod van kindermode. 

  • 2
    Een eigen platform ontwikkelen

    Een fysieke zonder eigen platform loopt absoluut klanten mis. Baby- en kindermodezaken zijn echter nog niet 100% ingesteld op deze verschuiving richting een omnichannelstrategie. De winkels moeten het nog met name hebben van winkelend publiek, maar met een grote afname in het aantal niche-winkels, zal online toch meer kansen bieden. Vakcentrum meldt dat het aantal verkooppunten al jarenlang drastisch afneemt, waardoor een digitale strategie essentieel is geworden. 

  • 3
    Online in fysieke baby- of kindermodezaak

    Integreren van de online wereld in je fysieke zaak is een veelbelovende trend, aldus de KvK. Check met een app in de baby- of kindermodezaak direct of een bepaald kledingstuk jouw baby goed past en welke maat je nodig hebt. En reken met je telefoon af, zodat je niet nog in een gigantische rij hoeft te wachten bij de kassa, want als ouders heb je het al druk genoeg.

Wat onze klanten zeggen