De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningEr is sprake van een dalende trend op het gebied van abonnementen/oplagen en advertentie-inkomsten van dagbladen en tijdschriften. Dit zorgt voor structureel dalende inkomsten bij uitgeverijen. Voor de lange termijn verwacht Rabobank voor de totale uitgeversbranche een krimp van 1 tot 3 procent, gezien de nog altijd teruglopende abonnementen- en advertentie-inkomsten. Positieve uitzondering is er voor de boekenmarkt, waar een lichte stijging wordt verwacht.
In cijfers weergegeven zag het aantal uitgeverijen er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden de uitgeefsector ook veel groei- en overnamekansen:
De mediaconsumptie is in de afgelopen jaren verschoven van print naar digitaal. Dat raakt uitgevers van diverse soorten media, zoals kranten en tijdschriften. De digitale abonnementen stegen in de afgelopen jaren sterk en afgelopen jaar is het miljoen bereikt. Uitgevers ontwikkelen modellen om aan dat groeiende digitale bereik geld te verdienen, zowel via nieuwe advertentievormen als via betaalde online content. Die verandering kost tijd.
Online advertising is fors gegroeid en sinds 2014 zelfs het grootste advertentiemedium. Google en Facebook hebben hierin een aandeel van rond 60 procent. De meetbaarheid en het bereik die zij bieden, trekt advertentiebudgetten als een magneet aan. Voor uitgeverijen betekent dit stevige concurrentie. Voor deze partijen is het belangrijk de strategie aan te scherpen op het vlak van content, mobiel, klantloyaliteit, verticals, transparantie en integrale dienstverlening.
Online is de bereidheid om te betalen lager. Consumenten zijn gewend geraakt aan gratis platformen met een advertentiemodel. Nieuwe en bestaande spelers zoeken naar manieren om mediaconsumenten te laten betalen voor content. Daarnaast zijn er nieuwe initiatieven zoals Blendle, waarbij de consument tegen betaling één enkel artikel kan lezen en geen hele krant hoeft te kopen. Het tekort aan vraag bij een gelijkblijvend aanbod resulteert in toenemende concurrentie in de branche.
In het licht van het uitdagende klimaat van de afgelopen jaren (de crisis en digitalisering) heeft er een consolidatieslag plaatsgevonden in meerdere segmenten. Vanaf 2010 vonden er maar liefst 305 fusies en overnames plaats van uitgevers van boeken, tijdschriften of kranten. Er worden tegelijkertijd ook veel nieuwe uitgeverijen opgericht, waardoor het aantal in de markt actieve uitgevers is toegenomen.