Uitgeverij verkopen?

Je wilt jouw uitgeverij verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van uitgeverijen eruit ziet. De economische crisis en de trend van digitalisering hebben een positieve invloed gehad op het aantal fusies en overnames van uitgeverijen. En die stijging kan zich de komende jaren flink voortzetten.

Uitgeverij verkopen

Uitgeverijen op Brookz

Aantal overnames uitgeverijen

In het licht van het uitdagende klimaat van de afgelopen jaren - de crisis en digitalisering - heeft er volgens ABN Amro een consolidatieslag plaatsgevonden in meerdere segmenten.

["20", "35", "35", "20", "30", "40", "20", "25", "35", "15"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames uitgeverijen

["4,65", "4,65", "4,65", "4,65", "4,65", "4,45", "4,40", "4,40", "4,20", "4,10"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["4,20", "3,90"]

Gem. EBITDA-multiple Media, reclame & communicatie

Wat is een uitgeverij waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de media, reclame en communicatie, de branche waartoe uitgeverijen behoren, geldt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 3,9 tot 4,2 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor uitgeverijen

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden de uitgeefsector ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Mediaconsumptie verschuift naar digitaal

    De mediaconsumptie is in de afgelopen jaren verschoven van print naar digitaal. Dat raakt uitgevers van diverse soorten media, zoals kranten en tijdschriften. De digitale abonnementen stegen in de afgelopen jaren sterk en afgelopen jaar is het miljoen bereikt. Uitgevers ontwikkelen modellen om aan dat groeiende digitale bereik geld te verdienen, zowel via nieuwe advertentievormen als via betaalde online content. Die verandering kost tijd.

  • 2
    Advertentiebudgetten verschuiven naar digitaal

    Online advertising is fors gegroeid en sinds 2014 zelfs het grootste advertentiemedium. Google en Facebook hebben hierin een aandeel van rond 60 procent. De meetbaarheid en het bereik die zij bieden, trekt advertentiebudgetten als een magneet aan. Voor uitgeverijen betekent dit stevige concurrentie. Voor deze partijen is het belangrijk de strategie aan te scherpen op het vlak van content, mobiel, klantloyaliteit, verticals, transparantie en integrale dienstverlening.

  • 3
    Nieuwe abonnementsvormen

    Online is de bereidheid om te betalen lager. Consumenten zijn gewend geraakt aan gratis platformen met een advertentiemodel. Nieuwe en bestaande spelers zoeken naar manieren om mediaconsumenten te laten betalen voor content. Daarnaast zijn er nieuwe initiatieven zoals Blendle, waarbij de consument tegen betaling één enkel artikel kan lezen en geen hele krant hoeft te kopen. Het tekort aan vraag bij een gelijkblijvend aanbod resulteert in toenemende concurrentie in de branche.

  • 4
    Schaalgrootte

    In het licht van het uitdagende klimaat van de afgelopen jaren (de crisis en digitalisering) heeft er een consolidatieslag plaatsgevonden in meerdere segmenten. Vanaf 2010 vonden er maar liefst 305 fusies en overnames plaats van uitgevers van boeken, tijdschriften of kranten. Er worden tegelijkertijd ook veel nieuwe uitgeverijen opgericht, waardoor het aantal in de markt actieve uitgevers is toegenomen.

Wat onze klanten zeggen