Hoveniersbedrijf verkopen?

Je wilt jouw hoveniersbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van hoveniersbedrijven eruit ziet. De hovenierssector is al enkele jaren in opmars, maar sinds 2020 is er sprake van een groeispurt. De vraag in de branche is hoger dan het aanbod en ook het aantal vacatures is booming.

Hoveniersbedrijf verkopen

Aantal overnames hoveniersbedrijven

De groensector maakt een stormachtige groei door. Consumenten, maar ook bedrijven, zijn druk aan het verduurzamen. Dat de overheid vergroening anmoedigt, maakt het ook financieel een aantrekkelijke taak. Massaal kiezen we voor tuinontwerp met meer groen, waarbij biodiversiteit boven betegelde terrassen staat.

["15", "10", "20", "15", "20", "15", "25", "25", "30", "20"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames hoveniersbedrijven

["5,65", "5,55", "5,60", "5,60", "5,65", "5,60", "5,60", "5,55", "5,60", "5,60"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["6,00,", "5,20"]

Gem. EBITDA-multiple Agri & Food

Wat is een hoveniersbedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector agri en food - waartoe een hoveniersbedrijf behoort - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 5,2 tot 6,0 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor hoveniersbedrijven

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden hoveniersbedrijven ook groei- en overnamekansen:

  • 1
    Seniorenregelingen om personeel te behouden

    In de hovenierssector zijn relatief veel ouderen werkzaam, terwijl dit fysiek gezien een zware sector is. Volgens het UWV was het aantal 55-plussers enkele jaren geleden al groot, maar dit is alleen maar aan het toenemen. De omgevingsfactoren merken werknemers aan als zwaar, daar ze veel last hebben van stof, lawaai en hete zomers. Daarbij heeft ruim 50% van het personeel rugklachten, 30% schouderklachten en 21% knieklachten, aldus verzuimspecialist Sazas.

  • 2
    Interieurbeplanting

    De zakelijke markt roept steeds vaker hulp in van interieurbeplanters, die gespecialiseerd zijn in hydrocultuur, kunstbomen en plantenwanden. Vakblad De Hovenier schrijft dat in 2020 de omzet even tegenviel ten opzichte van 2019 (-4%), waarschijnlijk door de gesloten kantoren, maar naar verwachting trekt dit snel weer aan.

  • 3
    Staycations zorgen voor topomzet

    De zakelijke markt roept steeds vaker hulp in van interieurbeplanters, die gespecialiseerd zijn in hydrocultuur, kunstbomen en plantenwanden. Vakblad de Hovenier schrijft dat de omzet tijdens de hoogtijdagen van corona tegenviel, waarschijnlijk door de gesloten kantoren, maar nu deze tijd tot het verleden behoort trekt dit naar verwachting snel weer aan.

  • 4
    Behoefte aan totaalservice

    Werken doen we steeds vaker (parttime) thuis, maar de tijd die we over hebben steken we niet zo zeer in tuinieren. Kruidentuintjes en soms een moestuintje is te doen, maar de tuin onkruidvrij maken, aanplanten en aanleggen? Dat geven we liever volledig uit handen. Hoe completer de service, des te beter.

Vele ondernemers gingen je voor
  • In korte tijd hebben we een aantal serieuze reacties gekregen. Hierdoor hebben we mijn webwinkel Urbans and Indians binnen 10 weken kunnen verkopen aan een uitstekende overnamekandidaat.

    Linda Haest, Urbans and Indians

    Linda Haest, Urbans and Indians

  • Ondernemer en investeerder van nlgroeit: "Via het Brookz-netwerk kom ik regelmatig in contact met interessante partijen om over te nemen of in te participeren."

    Kees de Jong, nlgroeit

    Kees de Jong, nlgroeit

  • Excellent customer communication, quick, efficient and friendly. They have knowledge of the business and market combined with an abundant network.

    Lorraine Connaughton

    Lorraine Connaughton

  • Peter Smits vond via Brookz zijn huidige bedrijf Point to Point Communicatie in Gorinchem. ‘Brookz is een handig en gebruiksvriendelijk platform met een goed overzicht van het actuele bedrijvenaanbod.

    Peter Smits, Point to Point Communicatie

    Peter Smits, Point to Point Communicatie

  • Via Brookz heb ik binnen 3 maanden mijn bedrijf Prodes - Internet Partner in Deventer verkocht. Inmiddels ben ik in Miami bezig met het opzetten van een nieuw bedrijf.

    Jurgen Bosch, Prodes

    Jurgen Bosch, Prodes

  • Ik wilde mijn corporate carrière een andere wending geven. Ik zocht naar een ICT bedrijf waar ik via een MBI zou kunnen ondernemen. Dankzij Brookz is ondernemerschap een feit.

    Valentijn de Jong

    Valentijn de Jong

  • Hendrik Jan de Mari vond via Brookz zijn laatste aankoop, Drankengroothandel Ton Overmans uit Amsterdam. ‘Ik heb Brookz ervaren als een zeer nuttig medium. De geringe investering in een lidmaatschap is de diensten via Brookz dubbel en dwars waard!’

    Hendrik Jan de Mari, Drankengroothandel Ton Overmans

    Hendrik Jan de Mari, Drankengroothandel Ton Overmans

  • Via een verkoopprofiel op Brookz hebben mijn partner en ik binnen drie maanden een van mijn internetbedrijven verkocht.

    Gijs Bodenstaff

    Gijs Bodenstaff

  • Via Brookz heb ik binnen 2 maanden meerdere geïnteresseerde partijen en uiteindelijk ook een zakelijke partner gevonden voor mijn bedrijf The Retro Family, het grootste retro webwarenhuis van Nederland.

    Rene Mirck, The Retro Family

    Rene Mirck, The Retro Family

  • Via Brookz ben ik in contact gekomen met AtHand, een bedrijf dat we inmiddels internationaal hebben kunnen uitbouwen.

    Emiel van Gompel, AtHand

    Emiel van Gompel, AtHand

  • Via Brookz kregen wij een groot aantal goede reacties wat cruciaal was bij de verkoop. Inmiddels ben ik bij de koper in dienst getreden en kan ik met Van Doorne Food and Beverages Group beter en sneller de groei realiseren die mij voor ogen stond.

    Johan van Doorne, Van Doorne Food and Beverages

    Johan van Doorne, Van Doorne Food and Beverages

  • Toen ik mijn kinderdagverblijf 'Kindcentrum Ons Dorp' wilde verkopen vormde Brookz het ideale platform om veel geïnteresseerden te krijgen en dat is zeker gelukt. Dankzij Brookz hadden we voldoende keuze om de juiste koper te vinden.

    Rudi ter Riet, Kindcentrum Ons Dorp

    Rudi ter Riet, Kindcentrum Ons Dorp

  • Als oriënterende koper was Brookz als informatieplatform zeer nuttig waardoor ik snel een goede groep begeleiders kon samenstellen en beter voorbereid was.

    Mark Zwijnenburg

    Mark Zwijnenburg

  • Ik hoefde niet per se mijn bedrijf te verkopen, maar ik stond wel open voor potentiële kopers. Brookz komt zijn belofte na, op mijn verkoopprofiel heb ik een groot aantal reacties gehad. Dat heeft uiteindelijk ook een geschikte koper opgeleverd.

    Ard Hopstaken

    Ard Hopstaken

  • Via Brookz heb ik mijn huidige onderneming ISA Training & Coaching op het landgoed Leusderend in Leusden gevonden. Vooral de nieuwsbrieven met daarin de nieuw aangeboden bedrijven, maakte het zoeken laagdrempelig en efficiënt.

    Ron Eman, ISA Training & Coaching

    Ron Eman, ISA Training & Coaching

  • Op Brookz heb ik een verkoopprofiel geplaatst. Binnen enkele dagen hadden we 10 reacties binnen! Uit deze reacties hebben we een geschikte koper gevonden en heeft de verkoop daadwerkelijk plaatsgevonden.

    Marco Voskamp

    Marco Voskamp

  • Als overname-adviseur van GrowthFactory heb ik én onze opdrachtgevers veel baat bij het platform van Brookz waarbij er al vele succesvolle matches zijn ontstaan uit onverwachte hoek. Wij kunnen Brookz dan ook van harte aanbevelen.

    Robert Schulze, GrowthFactory

    Robert Schulze, GrowthFactory

  • Oud ondernemer en consultant van Kerstholt Bedrijfsadvies: "Effectief en bewezen platform om bedrijven of bedrijfsonderdelen te kopen en te verkopen".

    Antonie Kerstholt, Kerstholt Bedrijfsadvies

    Antonie Kerstholt, Kerstholt Bedrijfsadvies

  • Via Brookz was ik op zoek naar een webshop en deze had ik snel gevonden. Brookz is zeer gebruiksvriendelijk en de klantenservice staat voor je klaar wanneer je ze nodig hebt. Na een periode van 4 maanden staat er nu een nieuwe webshop genaamd puurkidsfashion.com waar ik trots op ben.

    Eva Nijssen, Puurkidsfashion.com

    Eva Nijssen, Puurkidsfashion.com

  • Via Brookz komen we eenvoudig in contact met een groot aantal relevante partijen!

    Geert Hoedjes, ValuePro

    Geert Hoedjes, ValuePro

  • We hebben diverse goede ervaringen met Brookz gehad, zeker wanneer de propositie zich leent om publiekelijk te gaan.

    Hans Minnaar, Florijnz Corporate Finance

    Hans Minnaar, Florijnz Corporate Finance

  • Brookz is een waardevolle aanvulling in een brede marktbenadering.

    Tom Beltman, Marktlink Fusies & Overnames

    Tom Beltman, Marktlink Fusies & Overnames

  • Brookz is al jaren een belangrijke aanvulling op ons netwerk en een centrale baken in de ondoorzichtige overnamemarkt.

    Anne Huitema, BuyInside

    Anne Huitema, BuyInside

  • Wij zijn zeer tevreden over de samenwerking met Brookz.

    Waldo Zuiderveld, Factor Bedrijfsovernames

    Waldo Zuiderveld, Factor Bedrijfsovernames