De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningHet aantal nanotechnologiebedrijven is de afgelopen jaren met bijna 15% toegenomen. In cijfers weergegeven zag het aantal nanotechnologiebedrijven er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden nanotechnologiebedrijven ook veel groei- en overnamekansen:
Nanotechnologie gericht op nanomaterialen en nanogestructureerde oplossingen is booming business. Denk aan geavanceerde projecten voor energieopslag en -omzetting. Deze ontwikkelingen zijn gericht op efficiënter gebruik en de productie van de nanomaterialen.
In de Verenigde Staten wordt al gebruik gemaakt van nanosensoren, die biologische stoffen in lichaamsvloeistoffen kunnen detecteren, identificeren en kwantificeren. Sensoren die ziekten als kanker en dementie vroegtijdig kunnen opsporen en waardoor eerder behandeling kan starten.
Een grote uitdaging voor de nanotechnologie is betaalbare producten op de markt brengen. Dat heeft te maken met schaarse materialen én ingewikkelde fabricageprocessen. Weet je als bedrijf hier een schaalbaar en betaalbaar model voor te bedenken, dan ligt de wereld aan je voeten.