De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningEr zijn jaarlijks vele starters in de branche, waardoor er ook veel bedrijven met slechts één werkzaam persoon zichtbaar zijn. Bloeit de economie, dan hebben de autodealers meer werk en neemt de vraag naar nieuwe merkauto’s toe.
In cijfers weergegeven zag het aantal merkdealers er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden caravanbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:
Showroombezoek is minder populair, mede door de invloed van de crisis. Bovag schrijft dat onder andere hierdoor minder nieuwe caravans worden verkocht. Ook speelt duurzaamheid hierbij een rol, want we kiezen bewust voor tweedehands modellen.
Rabobank ziet ook in de autobranche grote veranderingen op het vlak van digitalisering. Caravans van binnen en buiten bekijken via de website van de aanbieder en ook virtual reality wordt meer en meer ingezet om de voertuigen te beoordelen. Daarbij is het gemak van de consument prioriteit. Door digitale herinneringen voor APK, reparaties of mogelijke upsells te verzenden, blijft de markt in trek.
Mede door corona, maar ook door ontwikkelingen als vliegschaamte, ligt in de lijn der verwachting dat het reisgedrag zal veranderen. Minder verre vluchten, maar ook minder niet-essentiële stedentrips. In plaats daarvan gaan we op zoek naar regionale, nationale en internationale bestemmingen, die op rijafstand liggen. Hierdoor zal de vraag naar caravans, campers en grote auto’s aantrekken.
Met de groei van private lease en de afname van het algemene autogebruik zal de autopoetsbranche naar verwachting krimpen. Het kan voor poetsbedrijven verstandig zijn om samenwerkingen aan te gaan met lokale dealers, zodat je verzekerd bent van voldoende poetsbeurten.