Je wilt jouw patisserie verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van patisserieën eruit ziet. De consument investeert meer in lekkernijen van hoge kwaliteit, waardoor de patisseriebranche groeit.
De afgelopen tien jaar is het aantal overnames redelijk stabiel gebleven, met een dieptepunt in 2016. Daarna is de overnamemarkt gegroeid, waarbij 2023 een hoogtepunt vormde.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de sector detailhandel, waartoe een patisserie behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,7 tot 3,8 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningEr zijn relatief veel kleinschalige bedrijven actief in de branche en grote spelers zijn schaars.
In cijfers weergegeven zag het aantal patisserieën er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden patisserieën ook veel groei- en overnamekansen:
De consument wordt veeleisender en wil bij de patisserie exact weten welke producten glutenvrij, eivrij en lactosevrij zijn. Volgens Bakkerswereld is het essentieel dat bakkerijen en patisserieën investeren in manieren om klanten te informeren, zonder de hele dag dezelfde vragen te beantwoorden.
Vegan-lekkernijen worden populairder. Niet enkel dierenleed, maar ook gezondheid is een steeds belangrijkere factor. We willen best meer betalen, maar dan moet de kwaliteit hoog zijn.
We willen met z’n allen gezonder leven. Banketbakkers zien hier wereldwijd een verandering in de de vraag naar zoetigheden, want minder suiker gebruiken is gezonder.