E-learningbedrijf verkopen?

Je wilt jouw e-learningbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van e-learningbedrijven eruit ziet. We kunnen wel stellen dat de afgelopenjaren de e-learningscene in een groeispurt is terechtgekomen. Dit heeft uiteraard impact op de waarde van bedrijven in deze sector.

E-learningbedrijf verkopen

Aantal overnames e-learningbedrijven

Er is sprake van een explosieve vraag naar digitale producten, maar de andere kant van de medaille is ook zichtbaar. Krapte op de arbeidsmarkt en een shift die gaande is van uurtje-factuurtje naar andere verdienmodellen, zoals abonnementen.

["0", "5", "10", "5", "5", "5", "0", "10", "10", "0"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames e-learningbedrijven

["6,10", "6,20", "6,20", "6,25", "6,40", "6,45", "6,50", "6,55", "6,50", "6,40"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["7,00,", "5,50"]

Gem. EBITDA-multiple IT-dienstverlening

Wat is een e-learningbedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector IT-dienstverlening - waartoe een e-learningbedrijf behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 5,5 tot 7,0 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor e-learningbedrijven

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden e-learningbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Opschalen

    ICT-bedrijven, en dan in het bijzonder e-learningbedrijven, zijn opschaalbaar. Hierdoor wordt er niet zo snel aangelopen door beperkingen met betrekking tot personeelstekorten en andere variabelen, zoals locatie, tijd of geld. Investeerders vinden dit volgens Rabobank aantrekkelijk, waardoor in 2020 voor het eerst in deze branche diverse consolidaties hebben plaatsgevonden.

  • 2
    Hyperautomation

    Door via technologie processen te automatiseren en deze vervolgens te integreren, vormen zich nieuwe inzichten of zelfs businessmodellen. De schaalgrootte en diversificatie zijn interessante factoren voor bedrijven die investeren in e-learning of IT in het algemeen.

  • 3
    Maatwerk voor cursisten

    Waar voorheen pen, papier en studieboeken de basis was is dat al getransformeerd naar blended learning. Deze variant is echter ook achterhaald met de komst van 100% online leren. Wat de student ook wil, via spellen, animaties, podcasts, apps en AI is er van alles mogelijk. Van luisteren tot lezen en van interactief tot video.

  • 4
    Big data

    In de toekomst zal data gebruikt worden om de materialen aan te passen aan de studievoorkeuren van de student. Volgens ABN Amro zullen gepersonaliseerde lessen leiden tot maximaal rendement.

Wat onze klanten zeggen