De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningEr zijn jaarlijks vele starters in de branche, waardoor er ook veel bedrijven met slechts één werkzaam persoon zichtbaar zijn. De digitalisering zit er al jaren aan te komen, maar is ten tijde van de pandemie werkelijk tot bloei gekomen. Hierdoor zal er meer vraag zijn en komen naar digitale opleidingsvormen, want pen en papier is daadwerkelijk verleden tijd.
In cijfers weergegeven zag het aantal e-learningbedrijven er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden e-learningbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:
ICT-bedrijven, en dan in het bijzonder e-learningbedrijven, zijn opschaalbaar. Hierdoor wordt er niet zo snel aangelopen door beperkingen met betrekking tot personeelstekorten en andere variabelen, zoals locatie, tijd of geld. Investeerders vinden dit volgens Rabobank aantrekkelijk, waardoor in 2020 voor het eerst in deze branche diverse consolidaties hebben plaatsgevonden.
Door via technologie processen te automatiseren en deze vervolgens te integreren, vormen zich nieuwe inzichten of zelfs businessmodellen. De schaalgrootte en diversificatie zijn interessante factoren voor bedrijven die investeren in e-learning of IT in het algemeen.
Waar voorheen pen, papier en studieboeken de basis was is dat al getransformeerd naar blended learning. Deze variant is echter ook achterhaald met de komst van 100% online leren. Wat de student ook wil, via spellen, animaties, podcasts, apps en AI is er van alles mogelijk. Van luisteren tot lezen en van interactief tot video.
In de toekomst zal data gebruikt worden om de materialen aan te passen aan de studievoorkeuren van de student. Volgens ABN Amro zullen gepersonaliseerde lessen leiden tot maximaal rendement.