Uitvaartbedrijf kopen of verkopen?

Je wilt een uitvaartbedrijf kopen of jouw uitvaartbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van uitvaartbedrijven eruit ziet. Er zijn meer uitvaarten, doordat er meer en meer mensen overlijden door de vergrijzing. De toenemende druk én de specifieker wordende wensen van de klant zorgen al jaren voor een groei in de uitvaartbranche.

Uitvaartbedrijf verkopen

Aantal overnames uitvaartbedrijven

Meer overlijdensgevallen door de grijze golf en recentelijk ook door COVID-19, maar ook trends vergroten de kansen voor deze branche. Het individu staat steeds meer centraal en doordat het taboe van ‘de laatste wens’ verdwijnt, nemen we ook openlijker standpunten in met betrekking tot overlijden en de uitvaart.

["45", "45", "45", "60", "80", "50", "60", "65", "85", "105"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames uitvaartbedrijven

["4,90", "4,95", "5,00", "5,05", "5,05", "5,05", "4,90", "4,90", "4,95", "4,95"]

[ "2013", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Zakelijke dienstverlening

Wat is een uitvaartbedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de zakelijke dienstverlening - waartoe een uitvaartbedrijf behoort - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 4,95. Dat betekent dat een uitvaartbedrijf gemiddeld wordt gewaardeerd op 4,95 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor uitvaartbedrijven

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden uitvaartbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Diversiteit in uitvaartwensen

    Diversiteit in de maatschappij betekent diversiteit in uitvaartwensen. Diverse religieuze, culturele, maar ook persoonlijke wensen worden doorgevoerd bij het afscheid. Er zijn dan ook steeds meer uitvaartorganisaties die ruimte bieden voor een klantwaardig afscheid, aldus ABN Amro.

  • 2
    De taboe verdwijnt

    Waar voorheen het doodgaan en begraven liever gemeden werd, is het vandaag de dag prima om openlijk over te praten. Donor zijn, religieuze overtuigingen en de laatste wens kan zelfs vooraf vastgelegd worden in overleg met de uitvaartorganisatie. Dat de dood verbroedert was al bekend, maar is wel iets wat steeds zichtbaarder wordt in deze maatschappij.

  • 3
    Duurzaamheid

    Niet alleen crematoria denken steeds meer na over duurzaamheid, maar ook mensen willen vaker een natuurbegrafenis. Het samenkomen met de natuur is een diepe wens van veel inwoners, waardoor het aantal natuurbegraafplaatsen toeneemt.

  • 4
    Nieuwe methodes

    Naast persoonlijke wensen en de wens om één te zijn met de natuur, poppen er ook steeds meer methodes op. Uitvaartmogelijkheden zoals begraven en cremeren zijn achterhaald, want composteren en cryomeren zijn in opkomst. Waar bij composteren de natuur grotendeels het werk doet is bij cryomeren een gespecialiseerd crematorium benodigd.

Wat onze klanten zeggen