De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningDe traditionele mediavormen zijn grotendeels verleden tijd, want de reclame vindt voornamelijk online plaats, aldus Rabobank. De sector is druk zoekende naar nieuwe verdienmodellen, waardoor krachten vaker gebundeld worden. Eenpitters specialiseren zich in een veel gevraagde dienst óf zoeken de samenwerking op met andere marketingbureaus. De afgelopen jaren hebben we wel weer bevestigd gekregen dat the only constant is change. Onderzoeksbureau Nielsen beaamt dit en ziet nog niet gebeuren dat deze onzekerheid gauw zal verdwijnen.
In cijfers weergeven zag het aantal rmarketingbureaus er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden marketingbureaus ook veel groei- en overnamekansen:
Aangezien marketingbureaus op zoek moeten gaan naar nieuwe verdienmodellen, wordt het aanbod in digitale abonnementen ook groter volgens ABN Amro. Volgens de Amsterdam Internet Exchange was er in 2020 35% meer datagebruik dan het jaar ervoor en dit steeg een jaar later weer met 18%, mede door de thuiswerkers in verband met covid-19 uiteraard.
Er zijn meer zzp’ers in de reclamewereld, waardoor de concurrentie stijgt. Er wordt van de ondernemers gevraagd om zich te specialiseren, zodat ze zich onderscheiden van de rest van de vissen in de oceaan. Ook is het, zo schrijft Rabobank, verstandig om krachten te bundelen en samen te werken met andere expertises. Hierdoor kan de opdrachtgever kiezen voor een bureau met grote expertise of gaan voor een in-house bureau, waar alle disciplines werkzaam zijn.
Waar de retail en horeca de laatste anderhalf jaar vreselijk onder druk is komen te staan, is er ruimte (en noodzaak!) om het aanbod te verschuiven van de winkel naar de webshop. Waar het aantal fysieke winkels afnam, kwamen er in 2020 en 2021 totaal ruim 18.000 webshops bij.