Marketingbureau kopen of verkopen

Gepubliceerd: 1 april 2021, Wietze Willem Mulder

Je wilt een marketingbureau kopen of jouw marketingbureau verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van marketingbureaus eruit ziet. Marketingbureaus vallen in dezelfde branche als de reclame- en communicatiebureaus, namelijk het reclamewezen. Er is een enorme verschuiving van offline naar online gaande en dit zal nog wel enkele jaren aanhouden.

Jouw marketingbureau verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen één week.

Aantal overnames marketingbureaus

Het aantal fusies en overnames in de marketingwereld is nog steeds hot en happening. Grenzen vervagen, want er zijn steeds vaker internationale partijen die bureaus over de grens opkopen. Daarbij is voor vele bedrijven de crisis in 2020 en 2021 de druppel geweest en is de verkoopbereidheid gestegen. 

Marketingbureau kopen of verkopen

Wat is een marketingbureau waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector media, reclame en communicatie - waartoe een marketingbureau - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 4,9. Dat betekent dat een marketingbureau gemiddeld wordt gewaardeerd op 4,9 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Ebitda-multiple media, reclame en communicatie

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw marketingbureau waarderen? Doe hier de berekening.


Feiten en cijfers over marketingbureaus

De traditionele mediavormen zijn grotendeels verleden tijd, want de reclame vindt voornamelijk online plaats, aldus Rabobank. De sector is druk zoekende naar nieuwe verdienmodellen, waardoor krachten vaker gebundeld worden. Eenpitters specialiseren zich in een veel gevraagde dienst óf zoeken de samenwerking op met andere marketingbureaus.

In cijfers weergeven zag het aantal reclame- en communicatiebureaus er in 2021 als volgt uit (CBS):

Er zijn 33.780 reclame- en communicatiebureaus actief, waarvan:

27.775 reclame- en communicatiebureaus met een werkzaam persoon;
3.270 reclame- en communicatiebureaus hebben twee werkzame personen;
1.075 reclame- en communicatiebureaus werken met 3 tot 5 personen;
890 reclame- en communicatiebureaus 5 tot 10 werkzame personen heeft;
455 reclame- en communicatiebureaus met 10 tot 20 werkzame personen;
220 reclame- en communicatiebureaus met 20 tot 50 werkzame personen;
60 reclame- en communicatiebureaus met 50 tot 100 werkzame personen.

Een marketingbureau kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.

Trends en ontwikkelingen voor marketingbureaus

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden marketingbureaus ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Digitale abonnementen in de lift
Aangezien marketingbureaus op zoek moeten gaan naar nieuwe verdienmodellen, wordt het aanbod in digitale abonnementen ook groter volgens ABN Amro. Volgens de Amsterdam Internet Exchange was er in 2020 35% meer datagebruik dan het jaar ervoor, mede door de thuiswerkers in verband met Covid-19 uiteraard. 

#2 Samenwerken met andere disciplines
Er zijn meer zzp’ers in de reclamewereld, waardoor de concurrentie stijgt. Er wordt van de ondernemers gevraagd om zich te specialiseren, zodat ze zich onderscheiden van de rest van de vissen in de oceaan. Ook is het, zo schrijft Rabobank, verstandig om krachten te bundelen en samen te werken met andere expertises. Hierdoor kan de opdrachtgever kiezen voor een bureau met grote expertise of gaan voor een in-house bureau, waar alle disciplines werkzaam zijn. 

#3 Verschuiving naar online
Waar de retail en horeca de laatste anderhalf jaar vreselijk onder druk is komen te staan, is er ruimte (en noodzaak!) om het aanbod te verschuiven van de winkel naar de webshop. Waar het aantal fysieke winkels afnam, kwamen er ruim 13.000 webwinkels bij in 2020. 

Marketingbureau verkopen? 

Ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger voor jouw marketingbureau? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele marketingbureaus succesvol gekocht en verkocht.

Marketingbureau verkopen

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Marketingbureau kopen?

Marketingbureau kopen?

Ben je op zoek naar een marketingbureau waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen marketingbureaus te koop aangeboden.

Marketingbureau verkopen?

Marketingbureau verkopen?

Heb je een marketingbureau en ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele marketingbureaus verkocht!

Marketingbureau waarderen?

Marketingbureau waarderen?

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!