Gepubliceerd: 1 april 2021, geüpdatet: 12 mei 2022, Wietze Willem Mulder
Je wilt een marketingbureau kopen of jouw marketingbureau verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van marketingbureaus eruit ziet. Marketingbureaus vallen in dezelfde branche als de reclame- en communicatiebureaus, namelijk het reclamewezen. Er is een enorme verschuiving van offline naar online gaande en dit zal nog wel enkele jaren aanhouden.
Jouw marketingbureau verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen één week.
Het aantal fusies en overnames in de marketingwereld is nog steeds hot en happening. Grenzen vervagen, want er zijn steeds vaker internationale partijen die bureaus over de grens opkopen. Daarbij is voor vele bedrijven de coronacrisis de druppel geweest en is de verkoopbereidheid gestegen. Hoewel het aantal overnames de afgelopen jaren in de lift zit, is dit maar een schijntje gezien de omvang van deze markt. Nederland telt namelijk ruim 33.000 bureaus, waardoor het aantal fusies en overnames slechts 0,5% van de totale marktomvang is.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de sector media, reclame en communicatie - waartoe een marketingbureau - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 4,40. Dat betekent dat een marketingbureau gemiddeld wordt gewaardeerd op 4,40 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Jouw marketingbureau waarderen? Doe hier de berekening.
De traditionele mediavormen zijn grotendeels verleden tijd, want de reclame vindt voornamelijk online plaats, aldus Rabobank. De sector is druk zoekende naar nieuwe verdienmodellen, waardoor krachten vaker gebundeld worden. Eenpitters specialiseren zich in een veel gevraagde dienst óf zoeken de samenwerking op met andere marketingbureaus. De afgelopen jaren hebben we wel weer bevestigd gekregen dat the only constant is change. Onderzoeksbureau Nielsen beaamt dit en ziet nog niet gebeuren dat deze onzekerheid gauw zal verdwijnen.
In cijfers weergeven zag het aantal reclame- en communicatiebureaus er in 2021 als volgt uit (CBS):
33.410 reclame- en communicatiebureaus actief, waarvan:
Een marketingbureau kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden marketingbureaus ook veel groei- en overnamekansen:
#1 Digitale abonnementen in de lift
Aangezien marketingbureaus op zoek moeten gaan naar nieuwe verdienmodellen, wordt het aanbod in digitale abonnementen ook groter volgens ABN Amro. Volgens de Amsterdam Internet Exchange was er in 2020 35% meer datagebruik dan het jaar ervoor en dit steeg in 2021 weer met 18%, mede door de thuiswerkers in verband met covid-19 uiteraard.
#2 Samenwerken met andere disciplines
Er zijn meer zzp’ers in de reclamewereld, waardoor de concurrentie stijgt. Er wordt van de ondernemers gevraagd om zich te specialiseren, zodat ze zich onderscheiden van de rest van de vissen in de oceaan. Ook is het, zo schrijft Rabobank, verstandig om krachten te bundelen en samen te werken met andere expertises. Hierdoor kan de opdrachtgever kiezen voor een bureau met grote expertise of gaan voor een in-house bureau, waar alle disciplines werkzaam zijn.
#3 Verschuiving naar online
Waar de retail en horeca de laatste anderhalf jaar vreselijk onder druk is komen te staan, is er ruimte (en noodzaak!) om het aanbod te verschuiven van de winkel naar de webshop. Waar het aantal fysieke winkels afnam, kwamen er in 2020 en 2021 totaal ruim 18.000 webshops bij.
Ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger voor jouw marketingbureau? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele marketingbureaus succesvol gekocht en verkocht.