Marketingbureau verkopen?

Je wilt jouw marketingbureau verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van marketingbureaus eruit ziet. Het aantal fusies en overnames in de marketingwereld is nog steeds groeiende. Grenzen vervagen, want er zijn steeds vaker internationale partijen die marketingbureaus opkopen. 

Marketingbureau verkopen

Marketingbureaus op Brookz

Aantal overnames marketingbureaus

Het aantal fusies en overnames in de marketingwereld is nog steeds hot en happening. Grenzen vervagen, want er zijn steeds vaker internationale partijen die bureaus over de grens opkopen. Daarbij is voor vele bedrijven de coronacrisis de druppel geweest en is de verkoopbereidheid gestegen. Hoewel het aantal overnames de afgelopen jaren in de lift zit, is dit maar een schijntje gezien de omvang van deze markt. Nederland telt namelijk ruim 33.000 bureaus, waardoor het aantal fusies en overnames slechts 0,5% van de totale marktomvang is.

["145", "105", "125", "160", "110", "115", "170", "150", "165", "160"]

["‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22"]

Aantal fusies en overnames marketingbureaus

["4,65", "4,65", "4,65", "4,65", "4,65", "4,65", "4,45", "4,40", "4,40", "4,40"]

[ "2013", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

["4,40", "4,00"]

Gem. EBITDA-multiple Media, reclame & communicatie

Wat is een marketingbureau waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector media, reclame en communicatie - waartoe een marketingbureau - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 4,0 tot 4,4 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,7.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor marketingbureaus

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden marketingbureaus ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Digitale abonnementen in de lift

    Aangezien marketingbureaus op zoek moeten gaan naar nieuwe verdienmodellen, wordt het aanbod in digitale abonnementen ook groter volgens ABN Amro. Volgens de Amsterdam Internet Exchange was er in 2020 35% meer datagebruik dan het jaar ervoor en dit steeg in 2021 weer met 18%, mede door de thuiswerkers in verband met covid-19 uiteraard.

  • 2
    Samenwerken met andere disciplines

    Er zijn meer zzp’ers in de reclamewereld, waardoor de concurrentie stijgt. Er wordt van de ondernemers gevraagd om zich te specialiseren, zodat ze zich onderscheiden van de rest van de vissen in de oceaan. Ook is het, zo schrijft Rabobank, verstandig om krachten te bundelen en samen te werken met andere expertises. Hierdoor kan de opdrachtgever kiezen voor een bureau met grote expertise of gaan voor een in-house bureau, waar alle disciplines werkzaam zijn.

  • 3
    Verschuiving naar online

    Waar de retail en horeca de laatste anderhalf jaar vreselijk onder druk is komen te staan, is er ruimte (en noodzaak!) om het aanbod te verschuiven van de winkel naar de webshop. Waar het aantal fysieke winkels afnam, kwamen er in 2020 en 2021 totaal ruim 18.000 webshops bij.

Wat onze klanten zeggen