Cadeauwinkel verkopen?

Je wilt jouw cadeauwinkel verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van cadeauwinkels eruit ziet. Cadeauwinkels ontkomen niet meer aan de overstap van fysiek naar online shoppen. Om concurrenten de baas te blijven moet je als eigenaar inspelen op de digitale trends.

Cadeauwinkel verkopen

Aantal overnames cadeauwinkels

Het aantal fusies en overnames van cadeauwinkels vertoont een relatie met de economische groei en recessie.

["15", "20", "25", "20", "20", "25" ,"20", "15", "30", "15"]

["14", "15", "16", "17", "18", "19", "20", "21", "22", "'23"]

Aantal fusies en overnames cadeauwinkels

["3,65", "3,60", "3,55", "3,50", "3,25", "3,05", "2,95", "3,05", "2,80", "2,80"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["3,50,", "2,30"]

Gem. EBITDA-multiple Detailhandel

Wat is een cadeauwinkel waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de detailhandel, de sector waartoe kadowinkels behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,3 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor cadeauwinkels

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden cadeauwinkels ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Discovery marketing

    Slechts 56% van de online shoppers is tevreden met de ideeën of productinspiratie die ze online kunnen vinden, aldus onderzoek van Publicis Sapient. En dat betekent dat er nog veel terrein valt te winnen in het verbeteren van de productpresentatie. Voor cadeauwinkels betekent dit onderzoeken hoe je jouw producten online zo goed mogelijk kunt laten ontdekken om consumenten over de streep te trekken.

  • 2
    Omnichannel

    E-commerce groeit naar verwachting ieder jaar met 30%, aldus McKinsey. En daardoor is het voor fysieke winkels noodzakelijk om een online platform te bezitten. Vind je niche en start je verkopen via meer kanalen dan de fysieke toonbank, want alleen zo kun je concurreren met andere grote spelers op de markt.

  • 3
    Contentmarketing wordt belangrijker

    Niet alleen je productpresentatie, maar ook kwalitatief hoogwaardige content moet zorgen voor een betere positionering van je bedrijf. En daardoor neemt de vraag naar content toe. Voor detailhandel blijft dit een uitdaging, maar wel eentje die aandacht vereist om je doelgroep te blijven bereiken, vertelt de Rabobank.

Wat onze klanten zeggen