De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningIn cijfers weergegeven zag het aantal cadeauwinkels er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden cadeauwinkels ook veel groei- en overnamekansen:
Slechts 56% van de online shoppers is tevreden met de ideeën of productinspiratie die ze online kunnen vinden, aldus onderzoek van Publicis Sapient. En dat betekent dat er nog veel terrein valt te winnen in het verbeteren van de productpresentatie. Voor cadeauwinkels betekent dit onderzoeken hoe je jouw producten online zo goed mogelijk kunt laten ontdekken om consumenten over de streep te trekken.
E-commerce groeit naar verwachting ieder jaar met 30%, aldus McKinsey. En daardoor is het voor fysieke winkels noodzakelijk om een online platform te bezitten. Vind je niche en start je verkopen via meer kanalen dan de fysieke toonbank, want alleen zo kun je concurreren met andere grote spelers op de markt.
Niet alleen je productpresentatie, maar ook kwalitatief hoogwaardige content moet zorgen voor een betere positionering van je bedrijf. En daardoor neemt de vraag naar content toe. Voor detailhandel blijft dit een uitdaging, maar wel eentje die aandacht vereist om je doelgroep te blijven bereiken, vertelt de Rabobank.