Viswinkel kopen of verkopen?

Je wilt een viswinkel kopen of jouw viswinkel verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van viswinkels eruit ziet. Winkels in vis, schaal- en weekdieren staan voor uitdagende tijden. Door de opkomst van versproducten in de supermarkt hebben de viswinkels er een geduchte concurrent bij. Maar inzetten op duurzame vis en een directe visbeleving in de winkel kan de consument over de streep trekken.

Viswinkel verkopen

Aantal overnames viswinkels

Het aantal fusies en overnames van alle versspeciaalzaken schommelt jaarlijks tussen de tien en dertig transacties, waarbij Grant Thornton de komende jaren een toename ziet: ‘Puur en alleen naar internationale transacties kijkend zien we een sterke interesse van buitenlandse kopers voor bedrijven actief in onder andere de vis, vlees en gevogelte.’

["15", "10", "20", "15", "20", "15", "15", "15", "30", "25"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames versspeciaalzaken

["3,65", "3,65", "3,65", "3,60", "3,55", "3,50", "3,25", "3,05", "2,95", "3,05"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Detailhandel

Wat is een viswinkel waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de detailhandel, de sector waartoe viswinkels behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 3,10. Dat betekent dat een tuincentrum gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,10 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor viswinkels

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden viswinkels ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Focus op directe consumptie

    Speciaalzaken als viswinkels richten zich in toenemende mate op gemak en producten voor directe consumptie. Conceptontwikkeling is daarbij essentieel en speelt in op de behoefte van de consument naar meer beleving rondom het product.

  • 2
    Lokale samenwerking

    De grootste kansen zijn weggelegd voor ondernemers die samenwerken, bijvoorbeeld door het gezamenlijk in- en verkopen van regionale producten, eventueel in samenwerking met lokale boeren en telers. De bewuste consument hecht steeds meer waarde aan duurzame producten die lokale ondernemers helpen.

  • 3
    Toenemende concurrentie

    Al een aantal jaar op rij verliest de versspeciaalzaak marktaandeel aan de supermarkt. Doordat supermarkten een veel betere inkooppositie hebben, weten zij de versspeciaalzaak op prijs te beconcurreren. Voor de speciaalzaken is het zaak hier een onderscheidend aanbod tegenover te zetten.

Wat onze klanten zeggen