De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningDe Nederlandse visverwerkende industrie heeft een totale omzet van ongeveer 4,5 miljard euro en biedt werkgelegenheid aan 5.655 FTE, volgens de Visfederatie. De importwaarde is de afgelopen jaar flink gegroeid en komt uit op 2,8 miljard euro. Voor de (Nederlandse) visverwerkende industrie is het van belang om toegang te hebben tot voldoende grondstoffen. Hiervoor is deze industrie erg afhankelijk van landen buiten de EU. De exportwaarde bedraagt ongeveer 3,8 miljard euro. Van de totale omzet van de Nederlandse visverwerkende industrie bedraagt de export ongeveer 70 tot 80 procent.
In cijfers weergegeven zag het aantal viswinkels er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden viswinkels ook veel groei- en overnamekansen:
Speciaalzaken als viswinkels richten zich in toenemende mate op gemak en producten voor directe consumptie. Conceptontwikkeling is daarbij essentieel en speelt in op de behoefte van de consument naar meer beleving rondom het product.
De grootste kansen zijn weggelegd voor ondernemers die samenwerken, bijvoorbeeld door het gezamenlijk in- en verkopen van regionale producten, eventueel in samenwerking met lokale boeren en telers. De bewuste consument hecht steeds meer waarde aan duurzame producten die lokale ondernemers helpen.
Al een aantal jaar op rij verliest de versspeciaalzaak marktaandeel aan de supermarkt. Doordat supermarkten een veel betere inkooppositie hebben, weten zij de versspeciaalzaak op prijs te beconcurreren. Voor de speciaalzaken is het zaak hier een onderscheidend aanbod tegenover te zetten.