Reclame- en communicatiebureau kopen of verkopen?

Je wilt een reclame- en communicatiebureau kopen of jouw reclame- en communicatiebureau verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van reclame- en communicatiebedrijven eruit ziet. De consolidatiestorm van zes jaar geleden is terug en zal zich naar verwachting blijven doorzetten in het reclame- en communicatielandschap.

Reclame- en communicatiebureau verkopen

Aantal overnames reclame- en communicatiebureaus

2019 was een absoluut topjaar voor fusies en overnames in de reclame- en communicatiebranche. Wie zichzelf tegenwoordig als reclame- en communicatiebureau in de kijker speelt als onafhankelijk bureau, is als snel een aantrekkelijke overnameprooi voor voornamelijk buitenlandse grootmachten.

["75", "105", "80", "90", "120", "80", "90", "115", "105", "115"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames reclame- en communicatiebureaus

["4,65", "4,65", "4,65", "4,65", "4,65", "4,65", "4,45", "4,40", "4,40", "4,40"]

[ "2013", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Media, reclame & communicatie

Wat is een reclame- en communicatiebureau waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

Voor de sector media, reclame en communicatie – waartoe reclame- en communicatiebureaus behoren – wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 4,40. Met dit als referentie zou je kunnen stellen dat een reclame- en communicatiebureau gemiddeld wordt gewaardeerd op 4,40 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor reclame- en communicatiebureaus

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden reclame- en communicatiebureaus ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Groene communicatie

    Voor reclamebureaus is het essentieel om kennis te hebben van duurzaamheid en bijbehorende marketingstrategieën, aldus Rabobank. Een groene bedrijfsvoering is een goed begin, aangezien de service voor duurzame klanten hierdoor ook aantrekkelijk is.

  • 2
    Big data

    Door de inzet van big data kunnen bedrijven hun cliënten beter bedienen, klantgroepen beter inzichtelijk maken en deze efficiënter benaderen. Het enkel focussen op bijvoorbeeld conversieratio’s is niet goed genoeg meer. Dit is een kans voor reclame- en communicatiebureaus met de juiste (IT-)expertise.

  • 3
    Omscholing personeel

    Door de verschuiving naar online als belangrijkste advertentiekanaal zijn nieuwe competenties nodig. Naast IT-bedrijven hebben ook marketingbureaus moeite met het aantrekken van de juiste specialisten. Voor reclame- en communicatiebureaus is het nu zaak om omscholingstrajecten tot IT-specialisten nog nadrukkelijker te stimuleren. Daarmee kan een deel van het grote aantal openstaande vacatures worden ingevuld.

  • 4
    Maatschappelijke rol

    Reclame- en communicatiebureaus en haar opdrachtgevers worden aangesproken op hun rol in maatschappelijke problemen. Reclames voor bijvoorbeeld alcohol, frisdranken, chips en zoetwaren, mode en cosmetica worden gezien als medeschuldig aan alcoholmisbruik, (kinder-)obesitas en anorexia. Reclame- en communicatiebureaus zullen op basis van hiervan selectief moeten zijn in hun klantenwerving en aandacht moeten besteden aan reputatiemanagement.

Wat onze klanten zeggen