Je wilt jouw dames- en herenmodezaak verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van dames- en herenmodezaken eruitziet.
Het aantal fusies en overnames in de kledingwereld fluctueert en afgelopen jaar was het aantal overnames relatief hoog.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de detailhandel, de sector waartoe dames- en herenmodezaken behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,3 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningEr zijn in deze sector - en dan met name in de dameskledingwinkels - veel zelfstandigen werkzaam, en daardoor ligt het aantal bedrijven met één werkzaam persoon relatief hoog.
In cijfers weergegeven zag het aantal dames- en herenmodezaken er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden kapsalons ook veel groei- en overnamekansen:
Door krapte op de arbeidsmarkt, en veel uitval door de gevolgen van de pandemie, is er sprake van grote personeelstekorten. Het is aan kledingzaken om hier creatief mee om te gaan. Oplossingen kunnen liggen in het online aanbod, maar ook door toepassing van technologie en automatisering, zo bleek uit onderzoek van Lightspeed.
De toeleveringsketen is al flink wat maanden verstoord, wat voor modezaken flinke gevolgen heeft. De supply chain is begin 2022 weer enigszins op gang gekomen, maar is nog niet geheel uit de gevarenzone. Winkeliers kijken naar lokale productiemogelijkheden en ook circulaire productie krijg meer aandacht.