Tandartspraktijk verkopen?

Je wilt jouw tandartspraktijk verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van tandartspraktijken eruit ziet. Door een tekort aan nieuw opgeleide tandartsen en het feit dat nieuwe generaties liever binnen een samenwerkingsverband werken, ontstaat er de komende jaren een opvolgingsprobleem.

Tandartspraktijk verkopen

Aantal overnames tandartspraktijken

De tandartssector staat voor een uitdaging, gezien het opvolgingsvraagstuk. Door de (aankomende) vergrijzing van tandartsen en het relatief lage aantal nieuwe tandartsen zou de matching van vraag en aanbod op de overnamemarkt op het gebied van tandartspraktijken de komende jaren bemoeilijkt kunnen worden.

["65", "45", "65", "50", "45", "45", "55", "75", "75", "40"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames medische praktijken (CBS)

["6,10", "6,00", "6,05", "6,05", "6,05", "6,15", "6,20", "6,30", "6,10", "6,10"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["6,90", "5,30"]

Gem. EBITDA-multiple Gezondheidszorg & farmacie

Wat is een tandartspraktijk waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector gezondheidszorg en farmacie - waartoe een tandartspraktijk behoort – wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 5,3 tot 6,9 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor tandartspraktijken

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden tandartspraktijken ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Van zorg naar preventie

    Mensen willen steeds langer hun eigen gebit houden, waardoor productinnovaties zoals betere implantaten en kronen steeds meer worden aangeboden. Procesinnovaties, zoals taakdelegatie aan mondhygiënisten en preventie-assistenten, bieden mogelijkheden om met minder tandartsen meer klanten te blijven behandelen. Bij verdere uitbreiding van taken zal dit een positieve invloed hebben op het tekort aan tandartsen.

  • 2
    Samenwerken in keten

    Er wordt meer en meer samengewerkt, volgens vakblad QP Tandheelkunde. Niet alleen tandartsen onderling, maar ook met mondhygiënisten, preventie-assistenten en andere mondzorgverleners. Hierdoor zijn praktijken gemiddeld genomen ook groter geworden, ten minste wat de omvang van het patiëntenbestand betreft. In relatie hiermee is de laatste jaren een specifieke praktijkvorm in opkomst: de praktijken verenigd in een keten.

  • 3
    Opvolgingsprobleem

    Onder tandartsen neemt de ketenvorming toe. Enerzijds omdat dit professioneler werken, goedkoper inkopen en een groter behandelaanbod mogelijk maakt. Anderzijds vanwege opvolgingsproblematiek, erkent ook branchevereniging Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT). Er zijn in beperkte mate nieuwe tandartsen opgeleid en nieuwe generaties werken liever binnen een samenwerkingsverband dan solo.

  • 4
    Tekort aan tandartsen

    Gelet op het beperkte aantal opleidingsplaatsen, vergrijzing van de tandartsen, een grotere vraag en uitbreiding van activiteiten, zal er een tekort aan tandartsen ontstaan. De concurrentie tussen tandartsen is dan ook zeer beperkt, wat zich door de maximale prijzen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) niet kan vertalen in hogere marges.

  • 5
    Vergrijzing

    De vergrijzing zorgt voor een veranderende zorgvraag, aldus ABN Amro. Behoud van het eigen gebit wordt steeds meer prioriteit, waardoor er minder vraag is naar gehele of gedeeltelijke gebitsprotheses.

Vele ondernemers gingen je voor
  • In korte tijd hebben we een aantal serieuze reacties gekregen. Hierdoor hebben we mijn webwinkel Urbans and Indians binnen 10 weken kunnen verkopen aan een uitstekende overnamekandidaat.

    Linda Haest, Urbans and Indians

    Linda Haest, Urbans and Indians

  • Ondernemer en investeerder van nlgroeit: "Via het Brookz-netwerk kom ik regelmatig in contact met interessante partijen om over te nemen of in te participeren."

    Kees de Jong, nlgroeit

    Kees de Jong, nlgroeit

  • Excellent customer communication, quick, efficient and friendly. They have knowledge of the business and market combined with an abundant network.

    Lorraine Connaughton

    Lorraine Connaughton

  • Peter Smits vond via Brookz zijn huidige bedrijf Point to Point Communicatie in Gorinchem. ‘Brookz is een handig en gebruiksvriendelijk platform met een goed overzicht van het actuele bedrijvenaanbod.

    Peter Smits, Point to Point Communicatie

    Peter Smits, Point to Point Communicatie

  • Via Brookz heb ik binnen 3 maanden mijn bedrijf Prodes - Internet Partner in Deventer verkocht. Inmiddels ben ik in Miami bezig met het opzetten van een nieuw bedrijf.

    Jurgen Bosch, Prodes

    Jurgen Bosch, Prodes

  • Ik wilde mijn corporate carrière een andere wending geven. Ik zocht naar een ICT bedrijf waar ik via een MBI zou kunnen ondernemen. Dankzij Brookz is ondernemerschap een feit.

    Valentijn de Jong

    Valentijn de Jong

  • Hendrik Jan de Mari vond via Brookz zijn laatste aankoop, Drankengroothandel Ton Overmans uit Amsterdam. ‘Ik heb Brookz ervaren als een zeer nuttig medium. De geringe investering in een lidmaatschap is de diensten via Brookz dubbel en dwars waard!’

    Hendrik Jan de Mari, Drankengroothandel Ton Overmans

    Hendrik Jan de Mari, Drankengroothandel Ton Overmans

  • Via een verkoopprofiel op Brookz hebben mijn partner en ik binnen drie maanden een van mijn internetbedrijven verkocht.

    Gijs Bodenstaff

    Gijs Bodenstaff

  • Via Brookz heb ik binnen 2 maanden meerdere geïnteresseerde partijen en uiteindelijk ook een zakelijke partner gevonden voor mijn bedrijf The Retro Family, het grootste retro webwarenhuis van Nederland.

    Rene Mirck, The Retro Family

    Rene Mirck, The Retro Family

  • Via Brookz ben ik in contact gekomen met AtHand, een bedrijf dat we inmiddels internationaal hebben kunnen uitbouwen.

    Emiel van Gompel, AtHand

    Emiel van Gompel, AtHand

  • Via Brookz kregen wij een groot aantal goede reacties wat cruciaal was bij de verkoop. Inmiddels ben ik bij de koper in dienst getreden en kan ik met Van Doorne Food and Beverages Group beter en sneller de groei realiseren die mij voor ogen stond.

    Johan van Doorne, Van Doorne Food and Beverages

    Johan van Doorne, Van Doorne Food and Beverages

  • Toen ik mijn kinderdagverblijf 'Kindcentrum Ons Dorp' wilde verkopen vormde Brookz het ideale platform om veel geïnteresseerden te krijgen en dat is zeker gelukt. Dankzij Brookz hadden we voldoende keuze om de juiste koper te vinden.

    Rudi ter Riet, Kindcentrum Ons Dorp

    Rudi ter Riet, Kindcentrum Ons Dorp

  • Als oriënterende koper was Brookz als informatieplatform zeer nuttig waardoor ik snel een goede groep begeleiders kon samenstellen en beter voorbereid was.

    Mark Zwijnenburg

    Mark Zwijnenburg

  • Ik hoefde niet per se mijn bedrijf te verkopen, maar ik stond wel open voor potentiële kopers. Brookz komt zijn belofte na, op mijn verkoopprofiel heb ik een groot aantal reacties gehad. Dat heeft uiteindelijk ook een geschikte koper opgeleverd.

    Ard Hopstaken

    Ard Hopstaken

  • Via Brookz heb ik mijn huidige onderneming ISA Training & Coaching op het landgoed Leusderend in Leusden gevonden. Vooral de nieuwsbrieven met daarin de nieuw aangeboden bedrijven, maakte het zoeken laagdrempelig en efficiënt.

    Ron Eman, ISA Training & Coaching

    Ron Eman, ISA Training & Coaching

  • Op Brookz heb ik een verkoopprofiel geplaatst. Binnen enkele dagen hadden we 10 reacties binnen! Uit deze reacties hebben we een geschikte koper gevonden en heeft de verkoop daadwerkelijk plaatsgevonden.

    Marco Voskamp

    Marco Voskamp

  • Als overname-adviseur van GrowthFactory heb ik én onze opdrachtgevers veel baat bij het platform van Brookz waarbij er al vele succesvolle matches zijn ontstaan uit onverwachte hoek. Wij kunnen Brookz dan ook van harte aanbevelen.

    Robert Schulze, GrowthFactory

    Robert Schulze, GrowthFactory

  • Oud ondernemer en consultant van Kerstholt Bedrijfsadvies: "Effectief en bewezen platform om bedrijven of bedrijfsonderdelen te kopen en te verkopen".

    Antonie Kerstholt, Kerstholt Bedrijfsadvies

    Antonie Kerstholt, Kerstholt Bedrijfsadvies

  • Via Brookz was ik op zoek naar een webshop en deze had ik snel gevonden. Brookz is zeer gebruiksvriendelijk en de klantenservice staat voor je klaar wanneer je ze nodig hebt. Na een periode van 4 maanden staat er nu een nieuwe webshop genaamd puurkidsfashion.com waar ik trots op ben.

    Eva Nijssen, Puurkidsfashion.com

    Eva Nijssen, Puurkidsfashion.com

  • Via Brookz komen we eenvoudig in contact met een groot aantal relevante partijen!

    Geert Hoedjes, ValuePro

    Geert Hoedjes, ValuePro

  • We hebben diverse goede ervaringen met Brookz gehad, zeker wanneer de propositie zich leent om publiekelijk te gaan.

    Hans Minnaar, Florijnz Corporate Finance

    Hans Minnaar, Florijnz Corporate Finance

  • Brookz is een waardevolle aanvulling in een brede marktbenadering.

    Tom Beltman, Marktlink Fusies & Overnames

    Tom Beltman, Marktlink Fusies & Overnames

  • Brookz is al jaren een belangrijke aanvulling op ons netwerk en een centrale baken in de ondoorzichtige overnamemarkt.

    Anne Huitema, BuyInside

    Anne Huitema, BuyInside

  • Wij zijn zeer tevreden over de samenwerking met Brookz.

    Waldo Zuiderveld, Factor Bedrijfsovernames

    Waldo Zuiderveld, Factor Bedrijfsovernames