De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningSnoepfabrieken produceren en verkopen snoep en chocolade in grote getalen, waardoor we de cijfers van de snoepfabrieken/groothandels erbij pakken.
In cijfers weergegeven zag het aantal snoepfabrieken er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden snoepfabrieken ook veel groei- en overnamekansen:
Volgens Distrifood is de vraag naar hartige snacks tijdens de pandemie toegenomen, waardoor de zoete, suikerrijke tussendoortjes naar de achtergrond verdwijnen.
Grote zakken met fel gekleurd snoep worden steeds minder belangrijk. We willen vakmanschap, ambachtelijke chocolade en oudhollandse snoepsoorten. Hier zijn ook kansen weggelegd voor confiserie en patisserie. Echt banketbakkersroom in plaats van een poedermengsel, fruit toevoegen in plaats van e-nummers met een fruitsmaak en macarons in plaats van grote, goedkope roze koeken.
Innovatie, transparantie, nieuwe smaken, duurzame verpakkingen, aandacht voor personalisatie: allemaal voorbeelden van de veranderende consumentenbehoefte. Waar voorheen een tijdperk van dertien in een dozijn overheerste, stevenen we nu af op bewust produceren en maatwerk, aldus Rabobank.
Beroemde chefs strijden er al jaren voor, maar de gezonde school lijkt eindelijk meer vorm te krijgen. Gezonde tussendoortjes, suikervrije traktaties en plantaardige lunches. In ons land lopen we nog wel achter op dit gebied, maar juist hier liggen volgens de kenners kansen.