Brookz Sectormonitor Horeca, Toerisme & Recreatie

Gepubliceerd: 28 februari 2022, geüpdatet: 2 juni 2023, Wietze Willem Mulder

Wil je een bedrijf kopen of je bedrijf verkopen in de sector Horeca, Toerisme & Recreatie? Daar kan deze Brookz Sectormonitor voor de Horeca, Toerisme & Recreatie jou bij helpen.

Met deze Sectormonitor willen wij (potentiële) kopers en verkopers feiten en cijfers presenteren die inzicht geven in het aantal transacties en de waarde-ontwikkeling van bedrijven in de sector Horeca, Toerisme & Recreatie. Want bij ieder koop- of verkooptraject geeft een gedegen voorbereiding rust, overzicht en structuur.

Download de ‘Brookz Sectormonitor Horeca, Toerisme & Recreatie’ voor relevante informatie over de sector, de werking van de fusie- en overnamemarkt, actuele waarderingen en praktijkvoorbeelden van andere kopers die een Horeca, Toerisme & Recreatie-bedrijf hebben gekocht en verkopers die hun Horeca, Toerisme & Recreatie-bedrijf hebben verkocht:

Sectorinformatie

Horeca, Toerisme en Recreatie is een dynamische sector. Er wordt veel gekocht en er staat veel te koop. Veel horeca-ondernemers bereiken de komende jaren de pensioengerechtigde leeftijd. Door de steeds hardere onderlinge competitie houden veel kleinere ondernemers het voor gezien. Wie wil overnemen moet een onderscheidende visie hebben om de aandacht te trekken van de consument. 

Overnamemarkt

Het kopen en verkopen van Horeca, Toerisme & Recreatie-bedrijven is een levendige markt, alleen speelt deze zich grotendeels achter de schermen af. De sector vertegenwoordigt een gemiddeld aandeel in het totaal aantal fusies en overnames in Nederland. De afgelopen vijf jaar schommelt het percentage fusies en overnames in de horeca, toerisme & recreatie tussen de 7 en 8 procent. 

Waarde-ontwikkeling

Iedere partij die actief is op de overnamemarkt, wil weten wat de waarde van een onderneming is. Met de Brookz Overname Barometer peilen we ieder half jaar de zogenaamde multiples. Kijkend naar de afgelopen vijf jaar ligt de multiple voor de sector Horeca, Toerisme & Recreatie altijd fors lager dan voor het MKB. 

Praktijkcase

Voor oud-hockeyinternational en voormalig commercieel directeur van Ajax Bob-Jan Hillen is met de overname van het Nederlandse hockeymerk Stag de cirkel weer rond. ‘Ik was op zoek naar een bedrijf waar ik zelf voor honderd procent kon induiken.’

Sectormonitor Horeca, Toerisme & Recreatie