25 april 2023, Wietze Willem Mulder, Brookz
Strategische overname is in de ogen van velen de meest lucratieve vorm van bedrijfsovername. Bij een strategische overname wordt een bedrijf overgenomen door een strategische partij, zoals een concurrent, branchevreemd bedrijf of investeerder.
Een strategische overname kan voor een bedrijf een goede manier zijn om te groeien. De onderneming ‘koopt’ in een klap klanten, omzet en marktaandeel erbij. Voor een investeerder kan het kopen van een bedrijf via een strategische overname een goede aanvulling op het portfolio zijn.
Groeien door overname is sneller, goedkoper en veel minder riskant dan de meer traditionele methoden om een bedrijf te laten groeien. Grote bedrijven weten dit al jaren; ze kopen voortdurend bedrijven om hun marktpositie te verbeteren en te vergroten.
Ook in het MKB komen strategische overnames steeds vaker voor. Dit zijn dé 3 trends op het gebied van srategische overnames in 2023:
#1 Private equity
Het goede nieuws: er is voldoende geld in de markt. Vooral de oorlogskassen van investeringsmaatschappijen zijn goed gevuld en investeerders zijn naarstig op zoek naar goede overnameprooien. Dat is ook een goed teken voor bedrijven die kapitaal nodig zijn voor het doen van strategische overnames. En met de hulp van private equity-partijen is het net wat makkelijker kopen.
#2 Verhoogd aanbod
Niet alleen verliezer van de coronacrisis zullen - noodgedwongen - de overnamemarkt op moeten. Ook de winnaars gaan, gestuwd door hogere omzetcijfers, nadenken over wat het meest lucratieve moment is om in de etalage te gaan staan. Dat biedt mooie kansen voor strategische kopers die nu liquide zijn en over voldoende geld beschikken om snel zaken te kunnen doen op de overnamemarkt.
#3 Over de grenzen
De laatste jaren is een trend zichtbaar in het aantal cross-border transacties. Kenmerkend hiervoor is de verschillende nationaliteiten van de koper en de verkoper. Nederland is vanwege zijn beleids- en belastingstructuur met name interessant voor bedrijven uit Amerika en China, maar Nederlandse kopers gaan ook meer en meer de grenzen over voor strategische overnames.
Grote bedrijven wisten het altijd al: een onderneming laten groeien door acquisitie is sneller, goedkoper en veel minder riskant dan op eigen kracht expanderen.
Als je je wilt inkopen in een bedrijf via een management buy-in of management buy-out, dan vergt dat een goede voorbereiding.
Met de komst van Louwman Group kan Mark Vriend van Fietsvoordeelshop net iets comfortabeler op overnamepad. 'We durven nu groot te denken en te doen.'