Schoonmaakbedrijf kopen of verkopen

Gepubliceerd: 8 december 2020, Wietze Willem Mulder

Je wilt een schoonmaakbedrijf kopen of jouw schoonmaakbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van schoonmaakbedrijven eruit ziet. Het opstarten van een schoonmaakbedrijf is relatief eenvoudig en vraagt geen hoge investering. Op de overnamemarkt kunnen de ‘grote vijf’ deze relatief kleine bedrijven wel eens gaan overnemen.

Jouw schoonmaakbedrijf verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen één week. 

Aantal overnames schoonmaakbedrijven

Veel grote partijen, zoals CSU, ISS en Asito, proberen door middel van overnames hun klantenbestand uit te breiden. De sector zag in oktober 2016 ook voor het eerst een durfinvesteerder (mede-)eigenaar worden van een facilitaire dienstverlener. Bencis Capital Partners uit Amsterdam nam toen een meerderheidsbelang in EW Facility Services uit Arnhem. De verwachting is dat deze trend doorzet en dat de ‘grote vijf’ zich zullen blijven roeren op de overnamemarkt.

Aantal overnames schoonmaakbedrijven

Wat is een schoonmaakbedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de zakelijke dienstverlening, de branche waartoe schoonmaakbedrijven behoren, geldt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple van 4,9. Dat betekent dat een schoonmaakbedrijf gemiddeld wordt gewaardeerd op 4,9 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,7.

Ebitda-multiple zakelijke dienstverleningDe waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw schoonmaakbedrijf waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten en cijfers over schoonmaakbedrijven

De schoonmaakbranche is een vechtmarkt met vaak lage marges. Er zijn enkele grote spelers en veel kleine spelers. De schoonmaakbranche kenmerkt zich dan ook door kleinschaligheid. Ruim 90% van de schoonmaakbedrijven heeft minder dan vijf werknemers in dienst. Er komen steeds meer nieuwe toetreders op deze laagdrempelige markt waardoor de concurrentie fors is en opdrachtgevers kritisch kijken naar de prijs-kwaliteitverhouding.

In cijfers weergegeven zag het aantal schoonmaakbedrijven er in 2020 als volgt uit (CBS):

17.370 schoonmaakbedrijven, waarvan:

  • 12.580 schoonmaakbedrijven met een werkzaam persoon
  • 2.295 schoonmaakbedrijven met twee werkzame personen
  • 920 schoonmaakbedrijven met drie tot vijf werkzame personen
  • 695 schoonmaakbedrijven met vijf tot tien werkzame personen
  • 415 schoonmaakbedrijven met tien tot twintig werkzame personen
  • 270 schoonmaakbedrijven met twintig tot vijftig werkzame personen
  • 100 schoonmaakbedrijven met vijftig tot honderd werkzame personen

Een schoonmaakbedrijf kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.

Trends en ontwikkelingen voor schoonmaakbedrijven

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden de schoonmaakbranche ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Vraag naar hygiene
Hoewel ondernemers in de schoonmaakbranche volgens ING een omzetdaling van meer dan 25 procent verwachten in 2020, groeit de vraag de komende jaren naar extra hygiene door de coronacrisis. Dit biedt kansen op het gebied van verhogen van frequentie (schoonmaakonderhoud vaker uitvoeren in gezamenlijk gebruikte ruimtes), extra schoonmaak (uitvoer van extra reiniging van contactpunten en dagelijks gebruikte oppervlakken) en dieptereiniging (een plan op maat om het gehele gebouw te reinigen en te desinfecteren).

#2 Aanvullende dienst
De schoonmaakmarkt is sterk verzadigd, waardoor schoonmaak tot een commodity is geworden. Ondernemers maken daarom de strategische keuze tussen specialisatie of dienstenuitbreiding. Bij een keuze voor uitbreiding wordt schoonmaak vaak aangevuld met diensten als beveiliging en catering; zo ontstaat er een allround facility management-organisatie.

#3 Andere propositie
Om de tariefdruk af te zwakken, brengt de sector steeds meer de waarde van schoonmaak onder de aandacht bij klanten. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende nadruk op het aspect gastvrijheid en de beleving van medewerkers en bezoekers. Verder leidt het meedenken met de cliënt over de schoonmaakwijze en de contractvorm tot een hogere waardering van het schoonmaakbedrijf.

#4 Toegevoegde waarde
De inzet van nieuwe technologieën versterken de waarde-propositie; schoonmaakbedrijven worden allround facilitaire dienstverleners. Met name big data-gebruik kan klanten relevante managementinformatie opleveren, zoals inzage in het gebruik van ruimtes of faciliteiten. De samenwerking met IT wordt daarom essentieel. Zo kunnen schoonmaak- en IT-bedrijven apps ontwikkelen waarmee je een parkeerplaats reserveert, de kamertemperatuur aanpast of koffie bestelt.

Schoonmaakbedrijf verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw schoonmaakbedrijf? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele schoonmaakbedrijven succesvol gekocht en verkocht.

 

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Schoonmaakbedrijf kopen?

Schoonmaakbedrijf kopen

Ben je op zoek naar een schoonmaakbedrijf waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen schoonmaakbedrijven te koop aangeboden.

Schoonmaakbedrijf verkopen?

Schoonmaakbedrijf verkopen

Heb je een schoonmaakbedrijf, maar ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele schoonmaakbedrijven verkocht!

Schoonmaakbedrijf waarderen?

Schoonmaakbedrijf waarderen

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!