Schoonmaakbedrijf kopen of verkopen?

Je wilt een schoonmaakbedrijf kopen of jouw schoonmaakbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van schoonmaakbedrijven eruit ziet. Het opstarten van een schoonmaakbedrijf is relatief eenvoudig en vraagt geen hoge investering. Op de overnamemarkt kunnen de ‘grote vijf’ deze relatief kleine bedrijven wel eens gaan overnemen.

Schoonmaakbedrijf verkopen

Aantal overnames schoonmaakbedrijven

Veel grote partijen, zoals CSU, ISS en Asito, proberen door middel van overnames hun klantenbestand uit te breiden. De sector zag in oktober 2016 ook voor het eerst een durfinvesteerder (mede-)eigenaar worden van een facilitaire dienstverlener. Bencis Capital Partners uit Amsterdam nam toen een meerderheidsbelang in EW Facility Services uit Arnhem. De verwachting is dat deze trend doorzet en dat de ‘grote vijf’ zich zullen blijven roeren op de overnamemarkt.

["35", "35", "25", "30", "40", "35", "40", "35", "35", "40"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames schoonmaakbedrijven

["4,90", "4,95", "5,00", "5,05", "5,05", "5,05", "4,90", "4,90", "4,95", "4,95"]

[ "2013", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Zakelijke dienstverlening

Wat is een schoonmaakbedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de zakelijke dienstverlening, de branche waartoe schoonmaakbedrijven behoren, geldt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple van 4,95. Dat betekent dat een schoonmaakbedrijf gemiddeld wordt gewaardeerd op 4,95 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor schoonmaakbedrijven

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden de schoonmaakbranche ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Vraag naar hygiene

    Door de globale pandemie was er extreem veel vraag naar schoonmakers, om de hygiëne op peil te houden of brengen. Het aantal consolidaties is toegenomen, waardoor er ook extra kansen opkomen. Kansen zoals het verhogen van frequentie (schoonmaakonderhoud vaker uitvoeren in gezamenlijk gebruikte ruimtes), extra schoonmaak (uitvoer van extra reiniging van contactpunten en dagelijks gebruikte oppervlakken) en dieptereiniging (een plan op maat om het gehele gebouw te reinigen en te desinfecteren).

  • 2
    Aanvullende dienst

    De schoonmaakmarkt is sterk verzadigd, waardoor schoonmaak tot een commodity is geworden. Ondernemers maken daarom de strategische keuze tussen specialisatie of dienstenuitbreiding. Bij een keuze voor uitbreiding wordt schoonmaak vaak aangevuld met diensten als beveiliging en catering; zo ontstaat er een allround facility management-organisatie.

  • 3
    Andere propositie

    Om de tariefdruk af te zwakken, brengt de sector steeds meer de waarde van schoonmaak onder de aandacht bij klanten. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende nadruk op het aspect gastvrijheid en de beleving van medewerkers en bezoekers. Verder leidt het meedenken met de cliënt over de schoonmaakwijze en de contractvorm tot een hogere waardering van het schoonmaakbedrijf.

  • 4
    Toegevoegde waarde

    De inzet van nieuwe technologieën versterken de waarde-propositie; schoonmaakbedrijven worden allround facilitaire dienstverleners. Met name big data-gebruik kan klanten relevante managementinformatie opleveren, zoals inzage in het gebruik van ruimtes of faciliteiten. De samenwerking met IT wordt daarom essentieel. Zo kunnen schoonmaak- en IT-bedrijven apps ontwikkelen waarmee je een parkeerplaats reserveert, de kamertemperatuur aanpast of koffie bestelt.

Wat onze klanten zeggen