De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningDe Nederlandse horecasector is tussen 2008 en 2018 fors gegroeid. Volgens branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHC) kwamen er in die tien jaar bijna vijfduizend zaken bij; per dag waren dat er 1,3. Het aantal lunchrooms, cafetaria’s en andere eetgelegenheden steeg met drieduizend.
In cijfers weergegeven zag het aantal cafetaria's/lunchrooms er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden cafetaria's/lunchrooms ook veel groei- en overnamekansen:
In 2020 en 2021 stond de gehele horeca ‘on hold.’ Nu de markt weer de kans krijgt om te herstellen, is er sprake van een gigantisch personeelstekort. ‘De wederopbouw wordt belemmerd door een tekort aan kundig personeel’, aldus het UWV.
Er is sprake van vergaande ketenvorming in de sector, met ook nieuwe toetreders vanuit de food(-retail). Deze ketens zullen in staat zijn om te concurreren op onder meer prijs, door onder andere inkoopvoordelen, waardoor marges onder druk komen te staan.
De omzet van aanbieders van een snelle hap valt daarbij doorgaans minder ver terug dan die in de rest van de horeca, aldus ING. En ook in corona-tijd bleek het businessmodel van bezorg- en afhaalrestaurants crisisbestendiger, doordat thuisblijvende consumenten vaker bestelden. Ondanks dat de pandemie voorlopig op zijn retour lijkt te zijn, wordt er geen terugval aan thuisbezorgingen verwacht.
Cafetaria’s/lunchrooms zijn steeds meer afhankelijk van reviewplatformen. Deze ontwikkeling heeft impact op de marges van eetgelegenheden want zee betalen voor de diensten van dit soort sites. Daarnaast hebben consumenten niet langer direct contact met de eetgelegenheid op het moment van bestellen of reserveren, wat kan leiden tot minder loyaliteit.
Technologie speelt een steeds belangrijkere rol in de horeca. Denk maar aan de menukaarten, die je bereikt via een QR-code, of de reserveringssystemen die zijn gebouwd tijdens de pandemie. Het is essentieel dat verschillende systemen en apps op elkaar aansluiten, dus dat moet prioriteit worden bij cafetaria’s en lunchrooms, aldus Rabobank.