Cafetaria/lunchroom kopen of verkopen

Gepubliceerd: 27 januari 2021, geüpdatet: 11 mei 2022, Wietze Willem Mulder

Je wilt een cafetaria/lunchroom kopen of jouw cafetaria/lunchroom verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van cafetaria's/lunchrooms eruit ziet. Door de groeiende consumentenbestedingen stijgt ook de vraag naar eetgelegenheden. Wel staan de marges onder druk door nieuwe toetreders, waardoor het aantal fusies en overnames de komende jaren naar verwachting zal toenemen. 

Jouw cafetaria/lunchroom verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen één week.

Aantal overnames cafetaria's/lunchrooms

De afgelopen vier jaren is het aantal cafetaria’s/lunchrooms dat wordt overgenomen enorm gestegen. Het jaar 2019 is steekt er met kop en schouders bovenuit, maar ook tijdens de globale pandemie draaide de overnamemarkt op volle toeren. Naar verwachting zal het aantal fusies en overnames verder blijven toenemen, omdat schaalgrootte en schaalvoordelen steeds belangrijker worden. 

Cafetaria/lunchroom kopen of verkopen

Wat is een cafetaria/lunchroom waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de horeca, toerisme en recreatie, de sector waartoe cafetaria's/lunchrooms behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 3,40. Dat betekent dat een cafetaria/lunchroom gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,40 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85. EBITDA-multiple Horeca, toerisme en recreatie

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw cafetaria/lunchroom waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten & cijfers over cafetaria's/lunchrooms

De Nederlandse horecasector is tussen 2008 en 2018 fors gegroeid. Volgens branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHC) kwamen er in die tien jaar bijna vijfduizend zaken bij; per dag waren dat er 1,3. Het aantal lunchrooms, cafetaria’s en andere eetgelegenheden steeg met drieduizend.

In cijfers weergegeven zag het aantal cafetaria's/lunchrooms er in 2021 als volgt uit (CBS):

31.490 cafetaria's/lunchrooms, waarvan:

  • 8.425 cafetaria’s/lunchrooms met een werkzaam persoon
  • 6.425 cafetaria’s/lunchrooms met twee werkzame personen
  • 6.380 cafetaria’s/lunchrooms met drie tot vijf werkzame personen
  • 6.275 cafetaria’s/lunchrooms met vijf tot tien werkzame personen
  • 2.945 cafetaria’s/lunchrooms met tien tot twintig werkzame personen
  • 840 cafetaria’s/lunchrooms met twintig tot vijftig werkzame personen
  • 150 cafetaria’s/lunchrooms met vijftig tot honderd werkzame personen

Een cafetaria/lunchroom kopen? Bekijk het aanbod in Brookz.

Trends en ontwikkelingen voor cafetaria's/lunchrooms

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden cafetaria's/lunchrooms ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Structureel personeelstekort 
In 2020 en 2021 stond de gehele horeca ‘on hold.’ Nu de markt weer de kans krijgt om te herstellen, is er sprake van een gigantisch personeelstekort. ‘De wederopbouw wordt belemmerd door een tekort aan kundig personeel’, aldus het UWV. 

#2 Ketenvorming
Er is sprake van vergaande ketenvorming in de sector, met ook nieuwe toetreders vanuit de food(-retail). Deze ketens zullen in staat zijn om te concurreren op onder meer prijs, door onder andere inkoopvoordelen, waardoor marges onder druk komen te staan.

#3 Fast-service
De omzet van aanbieders van een snelle hap valt daarbij doorgaans minder ver terug dan die in de rest van de horeca, aldus ING. En ook in corona-tijd bleek het businessmodel van bezorg- en afhaalrestaurants crisisbestendiger, doordat thuisblijvende consumenten vaker bestelden. Ondanks dat de pandemie voorlopig op zijn retour lijkt te zijn, wordt er geen terugval aan thuisbezorgingen verwacht. 

#4 Review-afhankelijk
Cafetaria’s/lunchrooms zijn steeds meer afhankelijk van reviewplatformen. Deze ontwikkeling heeft impact op de marges van eetgelegenheden want zee betalen voor de diensten van dit soort sites. Daarnaast hebben consumenten niet langer direct contact met de eetgelegenheid op het moment van bestellen of reserveren, wat kan leiden tot minder loyaliteit. 

#5 Systeemintegratie
Technologie speelt een steeds belangrijkere rol in de horeca. Denk maar aan de menukaarten, die je bereikt via een QR-code, of de reserveringssystemen die zijn gebouwd tijdens de pandemie. Het is essentieel dat verschillende systemen en apps op elkaar aansluiten, dus dat moet prioriteit worden bij cafetaria’s en lunchrooms, aldus Rabobank. 

Cafetaria/lunchroom verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw cafetaria/lunchroom. Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele cafetaria's/lunchrooms succesvol gekocht en verkocht.

Cafetaria/luchroom verkopen

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Cafetaria/lunchroom kopen?

Cafetaria/lunchroom kopen

Ben je op zoek naar een cafetaria/lunchroom waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen cafetaria's en lunchrooms te koop aangeboden.

Cafetaria/lunchroom verkopen?

Cafetaria/lunchroom verkopen

Heb je een cafetaria/lunchroom, maar ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele cafetaria's en lucnhrooms verkocht!

Cafetaria/lunchroom waarderen?

Cafetaria/lunchroom waarderen

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!