Cafetaria/lunchroom kopen of verkopen?

Je wilt een cafetaria/lunchroom kopen of jouw cafetaria/lunchroom verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van cafetaria's/lunchrooms eruit ziet. Door de groeiende consumentenbestedingen stijgt ook de vraag naar eetgelegenheden. Wel staan de marges onder druk door nieuwe toetreders, waardoor het aantal fusies en overnames de komende jaren naar verwachting zal toenemen.

Cafetaria/lunchroom verkopen

Aantal overnames cafetaria's/lunchrooms

De afgelopen vier jaren is het aantal cafetaria’s/lunchrooms dat wordt overgenomen enorm gestegen. Het jaar 2019 is steekt er met kop en schouders bovenuit, maar ook tijdens de globale pandemie draaide de overnamemarkt op volle toeren. Naar verwachting zal het aantal fusies en overnames verder blijven toenemen, omdat schaalgrootte en schaalvoordelen steeds belangrijker worden.

["80", "85", "60", "100", "105", "90", "130", "150", "130", "120"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames cafetaria's/lunchrooms

["3,95", "3,95", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "3,60", "3,35","3,20"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Horeca, toerisme & recreatie

Wat is een cafetaria/lunchroom waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de horeca, toerisme en recreatie, de sector waartoe cafetaria's/lunchrooms behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 3,40. Dat betekent dat een cafetaria/lunchroom gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,40 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor cafetaria's/lunchrooms

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden cafetaria's/lunchrooms ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Structureel personeelstekort

    In 2020 en 2021 stond de gehele horeca ‘on hold.’ Nu de markt weer de kans krijgt om te herstellen, is er sprake van een gigantisch personeelstekort. ‘De wederopbouw wordt belemmerd door een tekort aan kundig personeel’, aldus het UWV.

  • 2
    Ketenvorming

    Er is sprake van vergaande ketenvorming in de sector, met ook nieuwe toetreders vanuit de food(-retail). Deze ketens zullen in staat zijn om te concurreren op onder meer prijs, door onder andere inkoopvoordelen, waardoor marges onder druk komen te staan.

  • 3
    Fast-service

    De omzet van aanbieders van een snelle hap valt daarbij doorgaans minder ver terug dan die in de rest van de horeca, aldus ING. En ook in corona-tijd bleek het businessmodel van bezorg- en afhaalrestaurants crisisbestendiger, doordat thuisblijvende consumenten vaker bestelden. Ondanks dat de pandemie voorlopig op zijn retour lijkt te zijn, wordt er geen terugval aan thuisbezorgingen verwacht.

  • 4
    Review-afhankelijk

    Cafetaria’s/lunchrooms zijn steeds meer afhankelijk van reviewplatformen. Deze ontwikkeling heeft impact op de marges van eetgelegenheden want zee betalen voor de diensten van dit soort sites. Daarnaast hebben consumenten niet langer direct contact met de eetgelegenheid op het moment van bestellen of reserveren, wat kan leiden tot minder loyaliteit.

  • 5
    Systeemintegratie

    Technologie speelt een steeds belangrijkere rol in de horeca. Denk maar aan de menukaarten, die je bereikt via een QR-code, of de reserveringssystemen die zijn gebouwd tijdens de pandemie. Het is essentieel dat verschillende systemen en apps op elkaar aansluiten, dus dat moet prioriteit worden bij cafetaria’s en lunchrooms, aldus Rabobank.

Wat onze klanten zeggen