De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningHet aantal bloemenspeciaalzaken is het afgelopen jaar iets afgenomen. En als we daar de cijfers op naslaan, dan zien we dat dit waarschijnlijk te maken heeft met consolidaties. Het aantal winkels met meer dan 5 werknemers nam namelijk toe.
In cijfers weergegeven zag het aantal bloemenspeciaalzaken er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden bloemenspeciaalzaken ook veel groei- en overnamekansen:
De detailhandel is aan veranderingen onderhevig, waardoor veel bloemhandels hun strategie moeten upgraden. Het bereiken van de doelgroep gebeurt niet meer in de winkelstraat, maar is afhankelijk van of je online goede content maakt en deelt. Dit is een uitdaging voor de branche, maar Rabobank ziet hier de noodzaak van in en deelt tips met ondernemers over het creëren van content.
Consumenten verkennen de online wereld en voelen zich er steeds meer thuis. Omnichannel is eerder regel dan uitzondering tegenwoordig en digitalisatie is hiervoor essentieel. Even snel een bloemetje halen bij de bloemenhandel, wordt verruild voor automatisch bloemen verzenden zodra een bepaalde datum in het vizier komt. Bloemen via de post. Het bestaat al een tijdje, maar het gebruik neemt steeds meer toe.
De wereld staat op z’n kop. Thema’s als klimaatverandering sieren de headlines van ieder nieuwskanaal. En daardoor gaan consumenten steeds bewuster kijken naar hun koopgedrag. Zijn bloemen vanuit Zuid-Amerika echt nodig, of is de lokale tulp ook voldoende om je huis op te sieren. Voor ondernemers is het onvermijdelijk om hun bedrijf te verduurzamen én dit ook als selling point in te zetten.