Bloemenspeciaalzaak verkopen?

Je wilt jouw bloemenspeciaalzaak verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van bloemenspeciaalzaken eruit ziet. Er is een sterke groei zichtbaar in de branche, maar deze is met name toe te kennen aan het aanhoudende online bestedingsgedrag. 

Bloemenspeciaalzaak verkopen

Aantal overnames bloemenspeciaalzaken

De bloemenmarkt zit al jaren in de lift. En dat zie je ook terug in het aantal fusies en overnames. 

["90", "105", "145", "95", "90", "115", "105", "120", "140", "75"]

["14", "15", "16", "17", "‘18", "19", "20", "21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames bloemenspeciaalzaken

["3,65", "3,60", "3,55", "3,50", "3,25", "3,05", "2,95", "3,05", "2,80", "2,80"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["3,50", "2,30"]

Gem. EBITDA-multiple Detailhandel

Wat is een bloemenspeciaalzaak waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector detailhandel - waartoe een bloemenspeciaalzaak behoort - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,3 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor bloemenspeciaalzaken

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden bloemenspeciaalzaken ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Contentmarketing wordt belangrijker

    De detailhandel is aan veranderingen onderhevig, waardoor veel bloemhandels hun strategie moeten upgraden. Het bereiken van de doelgroep gebeurt niet meer in de winkelstraat, maar is afhankelijk van of je online goede content maakt en deelt. Dit is een uitdaging voor de branche, maar Rabobank ziet hier de noodzaak van in en deelt tips met ondernemers over het creëren van content.

  • 2
    Online bloemist

    Consumenten verkennen de online wereld en voelen zich er steeds meer thuis. Omnichannel is eerder regel dan uitzondering tegenwoordig en digitalisatie is hiervoor essentieel. Even snel een bloemetje halen bij de bloemenhandel, wordt verruild voor automatisch bloemen verzenden zodra een bepaalde datum in het vizier komt. Bloemen via de post. Het bestaat al een tijdje, maar het gebruik neemt steeds meer toe.

  • 3
    Duurzaamheid

    De wereld staat op z’n kop. Thema’s als klimaatverandering sieren de headlines van ieder nieuwskanaal. En daardoor gaan consumenten steeds bewuster kijken naar hun koopgedrag. Zijn bloemen vanuit Zuid-Amerika echt nodig, of is de lokale tulp ook voldoende om je huis op te sieren. Voor ondernemers is het onvermijdelijk om hun bedrijf te verduurzamen én dit ook als selling point in te zetten. 

Wat onze klanten zeggen