Signbedrijf verkopen?

Je wilt jouw signbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van signbedrijven eruitziet. Signbedrijven houden zich bezig met specialistische reclame-uitingen. Er is een gigantisch tekort aan échte marketing- en reclamespecialisten en dat verklaart ook deels het hoge aantal fusies en overnames.

Signbedrijf verkopen

Aantal overnames signbedrijven

Het aantal fusies en overnames van signbedrijven bereikt in 2022 een hoogtepunt. Mede door de globale pandemie, en de groei van Web3, hebben online projecten voorrang gekregen tijdens het thuiswerken. Hierdoor was en is er een grote vraag naar sign-professionals. 

["20", "5", "20", "35", "30", "35", "40", "55" ,"70", "95"]

["13", "14", "15", "16", "17", "18", "19", "20", "21", "'22"]

Aantal fusies en overnames signbedrijven

["4,65", "4,65", "4,65", "4,65", "4,65", "4,65", "4,45", "4,40", "4,40", "4,20"]

[ "2013", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "22"]

["4,40", "4,00"]

Indicatieve bandbreedte EBITDA-multiple Media, reclame & communicatie

Wat is een signbedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector media, reclame en communicatie - waartoe een signbedrijf - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 4,0 tot 4,4 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,7.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor signbedrijven

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden signbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Verduurzaming

    In vrijwel alle branches is duurzaamheid een vooraanstaand topic, dus ook bij sign-bedrijven kan dit niet achterwege blijven. Plastic raamfolie en chemische lichtbakken zijn niet meer van deze tijd, dus wordt er in de branche ingezet op energiebesparend, ecologische folies en gerecycled papier.

  • 2
    Interieur versus signage

    Signbedrijven zoeken vaak het snijvlak met de interieursector op, waardoor ze momenteel aanhaken bij trends rondom de indoor natuur in (bedrijfs-)ruimtes. Natuurbeelden, planten en natuurlijke materialen zorgen ervoor dat mensen zich beter voelen. Dit is gunstig voor ziekenhuizen, zorginstellingen en stadhuizen, maar ook voor werkgevers een slim idee. Wanneer het niet handig is om echte natuurlijke materialen te gebruiken, dan kan een signbedrijf zorgen voor een realistische wandvisual.

Wat onze klanten zeggen