Je wilt jouw afwerkingsbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van afwerkingsbedrijven eruit ziet.
De bouw staat onder druk. Klanten gaan voor gemak en kiezen massaal voor gespecialiseerde vakmensen om hun afwerkingsklussen op te pakken. Voor afwerkingsbedrijven is digitalisering van hun bedrijf en het aantrekken van voldoende personeel van belang.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de sector bouw & installatietechniek, waartoe een afwerkingsbedrijf behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 3,4 tot 4,9 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningEr zijn in deze sector veel zelfstandigen werkzaam, en daardoor ligt het aantal bedrijven met één werkzaam persoon relatief hoog.
In cijfers weergegeven zag het aantal afwerkingsbedrijven er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgt de komende jaren onvermijdelijk voor veranderingen, maar biedt afwerkingsbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:
De vraag naar vakbekwaam personeel bij afwerkingsbedrijven is enorm. Dat merken de eenpitters in deze tak van sport doordat er veelvuldig beroep wordt gedaan op hun kwaliteiten. Want bijna eenderde van alle bedrijven gaf in het tweede kwartaal aan dat een tekort aan personeel hun bedrijfsvoering belemmert, aldus Rabobank.
Ook in de bouw is digitalisering een trend. Waar vroeger de vakman langs kwam en met een handdruk een projectprijs vastlegde, eist de consument tegenwoordig transparantie. Inzage in de gebruikte materialen, de aanpak en de tarieven. Daarbij dient gemak de mens, dus online de vorderingen bijhouden en het assortiment raadplegen zal zeker voor b2b, maar ook voor de consument in de lijn der verwachting liggen. En dat is niet alleen gunstig voor consumenten. Want bedrijven die inzetten op digitalisering maken grotere kans op omzetgroei.
Uiteraard tijdens de coronaperiode, maar ook de jaren daarvoor, besteedden we steeds meer aandacht aan onze leefruimte. En dit is een trend die ook nu lijkt door te zetten. Net als de vraag naar het gebruik van bewuste materialen.