Verpakkingsbedrijf verkopen?

Je wilt jouw verpakkingsbdrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van verpakkingsbedrijven eruit ziet. De verpakkingsindustrie bestaat uit diverse lagen, van papier- tot kunststofindustrie en meer. Er spelen diverse zaken, zoals verduurzaming, persoonlijke benadering en creativiteit.

Verpakkingsbedrijf verkopen

Aantal overnames verpakkingsindustrie

Verpakkingen zijn niet langer slechts een omhulsel, maar een extra manier om de beleving van de klant te verbeteren. De overnamemarkt is dan ook onrustig, maar in grote lijnen aardig stabiel.

["5", "5", "10", "5", "15", "5", "5", "5", "5", "5"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames verpakkingsbedrijven

["5,30", "5,35", "5,35", "5,40", "5,40", "5,25", "5,25", "5,35", "5,30", "5,00"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["5,50", "4,50"]

Gem. EBITDA-multiple Industrie & productie

Wat is een verpakkingsbedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector productie en industrie - waartoe een verpakkingsbedrijf behoort - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 4,5 tot 5,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor verpakkingsbedrijven

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden verpakkingsbedrijven ook groei- en overnamekansen:

  • 1
    Duurzame verpakkingen in de lift

    Het overheidsbeleid zet al stevige stappen in de goede richting, want plastictassen en verpakkingen worden (zo goed als) verboden. Het is tijd om duurzame verpakkingsmaterialen te ontwikkelen, terwijl de voordelen wel behouden blijven. Denk aan producthoudbaarheid, lichtgewicht en hygiëne. Volgens de bevindingen van ABN Amro vindt de consument dit ook zwaarwegende factoren en zijn ze daarom ook bereid hier extra voor te betalen.

  • 2
    Supermarkten zonder verpakkingen

    In Nederland wil dit nog niet overal even goed van de grond komen, maar wat in het vat zit verzuurt niet. De toekomst ligt volgens de specialisten van de ABN Amro in verkopen zonder verpakkingen, juist in de supermarkten.

  • 3
    Multimediaal verpakken

    Je ziet het al wel eens voorbij komen, maar er moet nog veel uitgevonden worden. Een verpakking was vroeger een middel om te verpakken, maar vandaag de dag is het zoveel meer. Een kans om de consument tevreden te stellen, te prikkelen of te overtuigen. Een hartverwarmende boodschap of het bieden van extra informatie; het kan allemaal met multimediale verpakkingen.

  • 4
    Persoonlijke verpakkingen

    Het komt steeds vaker voor dat verpakkingen te personaliseren zijn door de consument zelf. Luxueuze doosjes, persoonlijke labels en kleur naar eigen keus: het kan allemaal.

Wat onze klanten zeggen