IJssalon kopen of verkopen?

Je wilt een ijssalon kopen of jouw ijssalon verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van ijssalons eruit ziet. IJsaanbieders hebben hun piek uiteraard in de zomer, waardoor hun inkomsten ook seizoensafhankelijk zijn. Door de invloed van de pandemie is hier een flink gat in geslagen.

IJssalon verkopen

Aantal overnames ijssalons

Ondanks het diepe dal waarin de horeca verkeert, is er een groei van 30% zichtbaar onder het aantal ijssalons. Er is een ware consolidatiestorm gaande en het is nog niet duidelijk wat de sector de komende jaren te wachten staat.

["80", "85", "60", "100", "105", "90", "130", "150", "130", "120"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames ijssalons

["3,95", "3,95", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "3,60", "3,35","3,20"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Horeca, toerisme & recreatie

Wat is een ijssalon waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector horeca, toerisme en recreatie, waartoe een ijssalon behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 3,40. Dat betekent dat een ijssalon gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,40 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor ijssalons

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden ijssalons ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Duurzame en multifunctionele materialen

    De open vitrines zijn verleden tijd: maak plaats voor de pozzetti: afgesloten roestvrijstalen ijsemmers, waardoor de kwaliteit van het ijs gewaarborgd blijft. Klanten zien het ijs niet meer liggen in de vitrine, maar die beleving is op andere manieren wel over te dragen, aldus het digitaal vakblad IJS!.

  • 2
    Nieuwe partijen op de markt

    Waar ijssalons voorheen enkel ambachtelijk Italiaans ijs maakten, is er tegenwoordig ook het ordinaire softijsje te vinden. Daarbij breiden ijsmakers vaak hun aanbod uit met homemade jam of banketbakkersroom én zijn er nieuwe kapers op de kust. Boeren of boerencampings hebben de melk al, dus de overstap naar een kleine softijsmachine is dan snel gemaakt.

  • 3
    Trends foodsector

    De trends binnen de foodsector slaan feilloos over naar de wereld van ijs. Denk aan softijs met een laagje van goud of pikzwart roomijs. Horecatrends.com voorspelde enkele jaren geleden al de komst van ijsjes die niet smelten en ijs van vloeibare stikstof.

  • 4
    Gezondheid is nummer één

    Ondanks dat ijs niet wordt geassocieerd wordt met gezondheid, worden deze twee de komende tijd toch aan elkaar gekoppeld. In de ijssalon zijn meer en meer zuivelvrije ijsco’s, smaken zoals bieten, matcha en fruitsoorten vindbaar en sorbetijs.

Wat onze klanten zeggen