IJssalon kopen of verkopen

Gepubliceerd: 26 april 2021, Wietze Willem Mulder


Je wilt een ijssalon kopen of jouw ijssalon verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van ijssalons eruit ziet. IJsaanbieders hebben hun piek uiteraard in de zomer, waardoor hun inkomsten ook seizoensafhankelijk zijn. Door de invloed van de pandemie is hier een flink gat in geslagen. 

Jouw ijssalon verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers in één week. 

Aantal overnames ijssalons

Ondanks het diepe dal waarin de horeca verkeert, is er een groei van 30% zichtbaar onder het aantal ijssalons. Er is een ware consolidatiestorm gaande en het is nog niet duidelijk wat de sector de komende jaren te wachten staat. 

IJssalon kopen of verkopen

Wat is een ijssalon waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector horeca, toerisme en recreatie, waartoe een ijssalon behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 3,35. Dat betekent dat een ijssalon gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,35 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Ebitda-multiple horeca, toerisme en recreatie

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw ijssalon waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten en cijfers over ijssalons

Er zijn jaarlijks vele starters in de branche, waardoor er ook veel bedrijven met slechts één werkzaam persoon zichtbaar zijn. Doordat ijssalons steeds vaker andere foodspecialiteiten aanbieden én inspringen op feestdagen, zoals paas-ijs en kerst-ijstaarten, is de branche redelijk stabiel. 

In cijfers weergegeven zag het aantal etablissementen die ijs verkopen erin 2021 als volgt uit (CBS):

30.060 ijssalons, waarvan:

  • 8.330 ijssalons met een werkzaam persoon
  • 7.135 ijssalons met twee werkzame personen
  • 6.855 ijssalons met drie tot vijf werkzame personen
  • 5.400 ijssalons met vijf tot tien werkzame personen
  • 1.780 ijssalons met tien tot twintig werkzame personen
  • 420 ijssalons met twintig tot vijftig werkzame personen
  • 90 ijssalons met vijftig tot honderd werkzame personen

Een ijssalon kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.

Trends en ontwikkelingen voor ijssalons

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden ijssalons ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Duurzame en multifunctionele materialen
De open vitrines zijn verleden tijd: maak plaats voor de pozzetti: afgesloten roestvrijstalen ijsemmers, waardoor de kwaliteit van het ijs gewaarborgd blijft. Klanten zien het ijs niet meer liggen in de vitrine, maar die beleving is op andere manieren wel over te dragen, aldus het digitaal vakblad IJS!.

#2 Nieuwe partijen op de markt
Waar ijssalons voorheen enkel ambachtelijk Italiaans ijs maakten, is er tegenwoordig ook het ordinaire softijsje te vinden. Daarbij breiden ijsmakers vaak hun aanbod uit met homemade jam of banketbakkersroom én zijn er nieuwe kapers op de kust. Boeren of boerencampings hebben de melk al, dus de overstap naar een kleine softijsmachine is dan snel gemaakt. 

#3 Trends foodsector
De trends binnen de foodsector slaan feilloos over naar de wereld van ijs. Denk aan softijs met een laagje van goud of pikzwart roomijs. Horecatrends.com voorspelde enkele jaren geleden al de komst van ijsjes die niet smelten en ijs van vloeibare stikstof. 

#4 Gezondheid is nummer één
Ondanks dat ijs niet wordt geassocieerd wordt met gezondheid, worden deze twee de komende tijd toch aan elkaar gekoppeld. In de ijssalon zijn meer en meer zuivelvrije ijsco’s, smaken zoals bieten, matcha en fruitsoorten vindbaar en sorbetijs. 

IJssalon verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw ijssalon? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele ijssalons succesvol gekocht en verkocht.

IJssalon verkopen

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

IJssalon kopen?

IJssalon kopen?

Ben je op zoek naar een ijssalon waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen ijssalons te koop aangeboden.

IJssalon verkopen?

IJssalon verkopen?

Heb je een ijssalon, maar ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele ijssalons verkocht!

IJssalon waarderen?

IJssalon waarderen?

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!