De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningEr zijn jaarlijks vele starters in de branche, waardoor er ook veel bedrijven met slechts één werkzaam persoon zichtbaar zijn. Doordat ijssalons steeds vaker andere foodspecialiteiten aanbieden én inspringen op feestdagen, zoals paas ijs en kerst-ijstaarten, is de branche wonderbaarlijk genoeg redelijk stabiel. IJssalons vallen onder de branche eet- en drinkgelegenheden. In Nederland zijn ruim 1.000 ijssalons, maar hiervoor zijn geen cijfers beschikbaar bij het CBS.
In cijfers weergegeven zag het aantal etablissementen die tevens ijs verkopen er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden ijssalons ook veel groei- en overnamekansen:
De open vitrines zijn verleden tijd: maak plaats voor de pozzetti: afgesloten roestvrijstalen ijsemmers, waardoor de kwaliteit van het ijs gewaarborgd blijft. Klanten zien het ijs niet meer liggen in de vitrine, maar die beleving is op andere manieren wel over te dragen, aldus het digitaal vakblad IJS!.
Waar ijssalons voorheen enkel ambachtelijk Italiaans ijs maakten, is er tegenwoordig ook het ordinaire softijsje te vinden. Daarbij breiden ijsmakers vaak hun aanbod uit met homemade jam of banketbakkersroom én zijn er nieuwe kapers op de kust. Boeren of boerencampings hebben de melk al, dus de overstap naar een kleine softijsmachine is dan snel gemaakt.
De trends binnen de foodsector slaan feilloos over naar de wereld van ijs. Denk aan softijs met een laagje van goud of pikzwart roomijs. Horecatrends.com voorspelde enkele jaren geleden al de komst van ijsjes die niet smelten en ijs van vloeibare stikstof.
Ondanks dat ijs niet wordt geassocieerd wordt met gezondheid, worden deze twee de komende tijd toch aan elkaar gekoppeld. In de ijssalon zijn meer en meer zuivelvrije ijsco’s, smaken zoals bieten, matcha en fruitsoorten vindbaar en sorbetijs.