Bar/club verkopen?

Je wilt jouw bar/club verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van barren/clubs eruit ziet.

Bar/club verkopen

Aantal overnames barren/clubs

De horecasector beleefde een paar zware jaren. Inmiddels is herstel van deze sector zichtbaar, maar met de inflatie, hogere kosten en het personeelstekort rijst de vraag hoe lang deze groei zal aanhouden. 

["30", "30", "45", "40", "35", "35", "45", "40", "45", "30"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames barren/clubs

["4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "3,60", "3,35", "3,20", "3,40", "3,00", "3,10"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "‘22", "'23"]

["3,80", "2,70"]

Gem. EBITDA-multiple Horeca, toerisme en recreatie

Wat is een bar/club waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de horeca, toerisme en recreatie, de sector waartoe barren/clubs behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,7 tot 3,8 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor barren/clubs

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden barren/clubs ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Beleving

    Corona bracht niet alleen minder bezoekers naar clubs en barren, maar zorgde ook voor een andere mindset. Waar de reguliere stapavond pas rond middernacht op gang kwam, vinden de meeste horecatijgers 20:00 uur tegenwoordig ook een prima tijdstip om de avond te beginnen. Bovendien zoeken consumenten steeds vaker naar een echte beleving en daarmee kun jij je als club of bar echt onderscheiden van je concurrenten.

  • 2
    Gezondheid

    De consument is meer bezig met gezondheid en een betere wereld. En dat betekent ook dat ze bewuster kiezen voor vegetarische menu’s en minder alcohol tijdens een stapavond. Dit vraagt ook van barren en clubs dat ze meegaan in deze gezondheidstrend. 

Wat onze klanten zeggen