Je wilt jouw loodgietersbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van loodgietersbedrijven eruit ziet. Verduurzaming en een toename in het aantal abonnementsaanvragen staan centraal in de installatiebranche. De sector zit flink in de lift en er is al enkele jaren een consolidatiestorm gaande.
Consumenten willen steeds meer dingen huren of leasen, want de vraag naar het aantal abonnementsvormen stijgt. Hoewel er ook veel aandacht is voor duurzaamheid, zal het nog wel een generatie of twee duren voordat alle ketels uitgefaseerd zijn. Bouwbedrijven hebben ook te maken met een tekort aan kundige arbeidskrachten, dus dat is zeker een aandachtspunt.
Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).
In de sector bouw en installatietechniek - waartoe een loodgietersbedrijf behoort - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 3,4 tot 4,9 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.
De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningDe installatiesector, waartoe de loodgieters behoren, groeit gestaag door. De installatie van ketels kan met ingang van 2022 niet zomaar meer gebeuren door een bedrijf, want er is vanaf dan vakmanschap GO-certificaat benodigd. De consument wil predictive data, vakmanschap en abonnementen.
In cijfers weergegeven zag het aantal loodgietersbedrijven er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden loodgietersbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:
Niet alleen gasloze ketels, maar ook duurzame toiletten zijn voorbeelden van deze sector waar nog volop groei mogelijk is. De vraag is er, het aanbod vaak ook, maar het personeel laat nog wat te wensen over. Het is een ambacht en, net als in andere sectoren, zijn de personeelstekorten schrijnend.
Een ketel kopen en laten installeren voldoet niet aan de wensen van deze tijd. De consument wil bij de aankoop direct de dienstverlening van dezelfde specialist vastleggen. Volgens ABN Amro komt de focus steeds meer op service te liggen, waardoor de installateurs echt een waardevolle langdurige klantrelatie opbouwen. Ze weten wat er gaande is, wat er moet gebeuren en kunnen hierop inspelen.
Volgens Rabobank was het een paar jaar geleden al een kans om in te spelen op digitalisering en predictive data, maar nog steeds staat deze ontwikkeling in de kinderschoenen. Klanten willen weten wat hun verbruik in huis is, zodat zij kunnen besparen en verduurzamen. Door als loodgietersbedrijf inzage te geven (op digitale wijze) in het verbruik van water, gas en elektra, kan de consument zelf aan de slag met upgraden.
Volgens het platform Installatie.nl is het absoluut een trend om sanitaire ruimtes groen en hightech in te richten. Slimme snufjes, gericht op gemak en besparing, zijn veelgevraagd door de consument. Voor de branche een enorme kans, want de consument is bereid ervoor te betalen.