Loodgietersbedrijf kopen of verkopen

Gepubliceerd: 12 april 2021, Wietze Willem Mulder

Je wilt een loodgietersbedrijf kopen of jouw loodgietersbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van loodgietersbedrijven eruit ziet. Verduurzaming en een toename in het aantal abonnementsaanvragen staan centraal in de installatiebranche. De sector zit flink in de lift en er is al enkele jaren een consolidatiestorm gaande.

Jouw loodgietersbedrijf verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers in één week. 

Aantal overnames loodgietersbedrijven

Consumenten willen steeds meer dingen huren of leasen, want de vraag naar het aantal abonnementsvormen stijgt. Hoewel er ook veel aandacht is voor duurzaamheid, zal het nog wel een generatie of twee duren voordat alle ketels uitgefaseerd zijn. Bouwbedrijven hebben ook te maken met een tekort aan kundige arbeidskrachten, dus dat is zeker een aandachtspunt. 

Loodgietersbedrijf kopen of verkopen

Wat is een loodgietersbedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector bouw en installatietechniek - waartoe een loodgietersbedrijf behoort - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 3,95. Dat betekent dat een loodgietersbedrijf gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,95 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Ebitda-multiple bouw- en installatietechniek

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw loodgietersbedrijf waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten en cijfers over loodgietersbedrijven

De bouwsector in het algemeen is minder actief, vanwege stikstofmaatregelen en de invloed van covid-19. De installatiesector daarentegen, waartoe de loodgieters behoren, groeit gestaag door. De installatie van ketels kan vanaf 2022 niet zomaar meer gebeuren door een bedrijf, want er is vanaf dan vakmanschap GO-certificaat benodigd. De consument wil predictive data, vakmanschap en abonnementen. 

In cijfers weergegeven zag het aantal loodgietersbedrijven (tezamen met het aantal installatiebedrijven) er in 2021 als volgt uit (CBS):

11.640 loodgietersbedrijven, waarvan:

  • 9.010 loodgietersbedrijven met een werkzaam persoon
  • 1.350 loodgietersbedrijven met twee werkzame personen
  • 760 loodgietersbedrijven met drie tot vijf werkzame personen
  • 670 loodgietersbedrijven met vijf tot tien werkzame personen
  • 460 loodgietersbedrijven met tien tot twintig werkzame personen
  • 270 loodgietersbedrijven met twintig tot vijftig werkzame personen
  • 75 loodgietersbedrijven met vijftig tot honderd werkzame personen

Een loodgietersbedrijf kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.

Trends en ontwikkelingen voor loodgietersbedrijven

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden loodgietersbedrijven ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Duurzame installaties
Niet alleen gasloze ketels, maar ook duurzame toiletten zijn voorbeelden van deze sector waar nog volop groei mogelijk is. De vraag is er, het aanbod vaak ook, maar het personeel laat nog wat te wensen over. Het is een ambacht en, net als in andere sectoren, zijn de personeelstekorten schrijnend.

#2 Servitization
Een ketel kopen en laten installeren voldoet niet aan de wensen van deze tijd. De consument wil bij de aankoop direct de dienstverlening van dezelfde specialist vastleggen. Volgens ABN Amro komt de focus steeds meer op service te liggen, waardoor de installateurs echt een waardevolle langdurige klantrelatie opbouwen. Ze weten wat er gaande is, wat er moet gebeuren en kunnen hierop inspelen. 

#3 Digitalisering
Volgens Rabobank was het een paar jaar geleden al een kans om in te spelen op digitalisering en predictive data, maar nog steeds staat deze ontwikkeling in de kinderschoenen. Klanten willen weten wat hun verbruik in huis is, zodat zij kunnen besparen en verduurzamen. Door als loodgietersbedrijf inzage te geven (op digitale wijze) in het verbruik van water, gas en elektra, kan de consument zelf aan de slag met upgraden. 

#4 Groen & hightech
Volgens het platform Installatie.nl is het absoluut een trend om sanitaire ruimtes groen en hightech in te richten. Slimme snufjes, gericht op gemak en besparing, zijn veelgevraagd door de consument. Voor de branche een enorme kans, want de consument is bereid ervoor te betalen. 

Loodgietersbedrijf verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw loodgietersbedrijf? Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele loodgietersbedrijven succesvol gekocht en verkocht.

Loodgietersbedrijf verkopen

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Loodgietersbedrijf kopen?

Loodgietersbedrijf kopen?

Ben je op zoek naar een loodgietersbedrijf waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen loodgietersbedrijven te koop aangeboden.

Loodgietersbedrijf verkopen?

Loodgietersbedrijf verkopen?

Heb je een loodgietersbedrijf, maar ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele loodgietersbedrijven verkocht!

Loodgietersbedrijf waarderen?

Loodgietersbedrijf waarderen?

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!