Stomerij verkopen?

Je wilt jouw stomerij verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van stomerijen eruitziet. De stomerijsector beleefde een zware tijd tijdens de pandemie, maar is door het herstel van de toeristische sector inmiddels weer bijna hersteld. 

Stomerij verkopen

Aantal overnames stomerijen

Het aantal overnames in deze sector is vrij stabiel.

["5", "0", "0", "0", "0", "5", "5" ,"10", "5", "5"]

["14", "15", "16", "17", "18", "19", "20", "21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames stomerijen

["3,65", "3,60", "3,55", "3,50", "3,25", "3,05", "2,95", "3,05", "2,80", "2,80"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["3,50", "2,30"]

Gem. EBITDA-multiple Detailhandel

Wat is een stomerij waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de detailhandel, de sector waartoe stomerijen behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,3 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor stomerijen

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden stomerijen ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Daily-use hotelkamers

    In de VS is deze trend al jaren gaande, maar in Nederland is dit nog lang geen gesneden koek. Daily-use hotelkamers houdt in het boeken van hotels voor slechts een paar uurtjes. Voor dates, prostitutie in stijl of voor een goede werkplek buitenshuis wint deze optie aan populariteit. Deze trend zorgt voor meer werk voor de stomerij, omdat het linnenpakket op dagelijkse basis meerdere keren moet worden verschoond.

  • 2
    Kledingtrends bepalen vraag

    In veel bedrijven is een driedelig pak alleen nog een vereiste voor de CEO, en zelfs dit neemt af. En daarmee neemt de vraag naar chemische reiniging van dassen en pakken ook af. Bovendien zijn synthetische stoffen minder kreukgevoelig en hebben geen stomerijbehandeling nodig om lekker schoon te worden. Stomerijen kunnen zich daardoor het beste richten op de grotere bedrijven, en niet op particulieren, om hun business te ontplooien.

Wat onze klanten zeggen