De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningEr zijn in deze sector relatief weinig zelfstandigen werkzaam, en daardoor ligt het aantal bedrijven met twee of meer werkzame personen percentueel gezien vrij hoog.
In cijfers weergegeven zag het aantal assurantie-advieskantoren er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgt de komende jaren onvermijdelijk voor veranderingen, maar biedt assurantie-advieskantoren ook veel groei- en overnamekansen:
We leven steeds bewuster en dat zien we ook terug in verzekeringsland. Want daar is het afsluiten van micro-polissen die aansluiten bij ons gedrag steeds populairder. Maak je bijvoorbeeld een aantal maanden geen gebruik van je auto, dan kun je hierop inspelen door je polis te verkleinen of tijdelijk stop te zetten. Micropolis vraagt van verzekeraars een stukje flexibiliteit, maar biedt veelgevraagde service aan haar consumenten.
Big data is hot and happening en bedrijven spelen hier slim op in door consumenten korting te bieden in ruil voor gegevens. En wie wil er nu niet een lagere premie in ruil voor anonieme gegevens.
Steeds vaker krijgt Nederland te maken met noodweer, waardoor woningen onderstromen, zonnepanelen van daken waaien en bomen omvallen. Deze weersomstandigheden kosten verzekeraars bakken met geld. En daarom wordt steeds vaker gekeken naar preventie. Hoe kun je deze risico’s verkleinen, zodat de gevolgen niet optreden of aanzienlijk minder groot zijn.