Assurantie-advieskantoor verkopen?

Je wilt jouw assurantie-advieskantoor verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van assurantie-advieskantoren eruit ziet.

Asssurantie-advieskantoor verkopen

Aantal overnames assurantie-advieskantoren

Het aantal overnames in verzekeringswereld is vrij stabiel en schommelt rond de 60.

["35", "50", "60", "45", "50", "65", "55", "60", "60", "50"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames assurantie-advieskantoren

["5,00", "5,05", "5,05", "5,05", "4,90", "4,90", "4,95", "4,95", "5,00", "4,80"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["5,50", "4,50"]

Gem. EBITDA-multiple Zakelijke dienstverlening

Wat is een assurantie-advieskantoor waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector zakelijke dienstverlening, waartoe een assurantie-advieskantoor behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 4,5 tot 5,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor assurantie-advieskantoren

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgt de komende jaren onvermijdelijk voor veranderingen, maar biedt assurantie-advieskantoren ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Micropolissen

    We leven steeds bewuster en dat zien we ook terug in verzekeringsland. Want daar is het afsluiten van micro-polissen die aansluiten bij ons gedrag steeds populairder. Maak je bijvoorbeeld een aantal maanden geen gebruik van je auto, dan kun je hierop inspelen door je polis te verkleinen of tijdelijk stop te zetten. Micropolis vraagt van verzekeraars een stukje flexibiliteit, maar biedt veelgevraagde service aan haar consumenten.

  • 2
    Korting door data

    Big data is hot and happening en bedrijven spelen hier slim op in door consumenten korting te bieden in ruil voor gegevens. En wie wil er nu niet een lagere premie in ruil voor anonieme gegevens.

  • 3
    Aanpak bij de bron

    Steeds vaker krijgt Nederland te maken met noodweer, waardoor woningen onderstromen, zonnepanelen van daken waaien en bomen omvallen. Deze weersomstandigheden kosten verzekeraars bakken met geld. En daarom wordt steeds vaker gekeken naar preventie. Hoe kun je deze risico’s verkleinen, zodat de gevolgen niet optreden of aanzienlijk minder groot zijn.

Wat onze klanten zeggen