Restaurant kopen of verkopen?

Je wilt een restaurant kopen of jouw restaurant verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van restaurants eruit ziet. In 2020 lijkt er een nieuw record van aantal overnames van restaurants te komen. Voornamelijk door een personeelstekort gaan veel restauranthouders de overnamemarkt op om via overnames geschikt personeel te vinden en te profiteren van de bijbehorende kostenbesparing.

Restaurant verkopen

Aantal overnames restaurants

ABN Amro verwacht de komende jaren verdere schaalvergroting in de Nederlandse horeca. Ketens worden groter en er vinden bovengemiddeld veel overnames plaats. Horecabedrijven moeten een zekere omvang hebben om de veeleisende consument optimaal te bedienen.

In 2019 was er een record aan overnames van eetzaken zichtbaar, waarna er een dip volgde in 2020 door de coronapandemie. Voor 2021 werd er een dip verwacht, maar tegen alle verwachtingen in kwam de omzet bijna geheel op het niveau van 2019.

["80", "85", "60", "100", "105", "90", "130", "150", "130", "120"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames restaurants

["3,95", "3,95", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "4,00", "3,60", "3,35","3,20"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Horeca, toerisme & recreatie

Wat is een restaurant waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de horeca, toerisme en recreatie, de sector waartoe restaurants behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 3,40. Dat betekent dat een restaurant gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,40 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor restaurants

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden restaurants ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Maaltijdbezorging een kans

    De bezorgmarkt voor maaltijden maakt een flinke opmars door. Voor veel restaurants is het niet meer weg te denken in hun bedrijfsmodel. Maar de keuken moet het aankunnen, niet alle maaltijden zijn geschikt en restaurantgasten mogen er niet onder lijden. Ook door de commissies, de strakke deadlines voor levering en de kans op verlies van focus zijn er restauranthouders die er bewust niet voor kiezen om maaltijden te bezorgen.

  • 2
    Nieuwe doelgroep

    De bezorgmarkt zorgt ook voor toegang tot nieuwe doelgroepen. Toeristen die een slaapplaats huren en die goed willen eten terwijl ze van hun gehuurde appartement genieten. Longstayers - die voor een paar maanden wonen en werken - hebben vaak wel het geld, maar niet de tijd om thuis te koken. En ook huurders van werkruimtes, zoals freelancers, die met collega’s of partners willen eten zonder gebruik te maken van de kantine, vormt een potentiële nieuwe doelgroep.

  • 3
    Actief tegen voedselverspilling

    Voedselverspilling is een maatschappelijk probleem, wat steeds meer aandacht krijgt. Rabobank verwacht dat steeds grotere maatschappelijke druk hen zal aansporen om voedselverspilling tegen te gaan. Dit biedt een kans voor restauranthouders, door de steeds bewustere consument te laten zien dat er bewust met voedsel wordt om gegaan. Daarbij biedt het tegengaan van voedselverspilling ook kansen om de rentabiliteit te verhogen.

  • 4
    Duurzame astronomie

    Een nieuwe generatie chefs richt zich voornamelijk op lokaal en duurzaam koken. De producten komen uit de omgeving, zijn van goede kwaliteit, dus het is ook niet voor niets dat de botanische keuken een Michelinster kreeg. Duurzame gastronomie is here to stay.

Wat onze klanten zeggen