De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningOp korte termijn verwacht Rabobank dat de vraag naar restaurants verder zal toenemen, vanwege de ontwikkelingen in consumentenbestedingen en de keuze voor gemak, door de consument. Op langere termijn zal er sprake zijn van verdere ketenvorming. Daarnaast zullen procesinnovaties bijdragen aan een efficiëntere bereiding van eten. Wanneer consumentenbestedingen afnemen zullen vooral eetgelegenheden zonder duidelijke waardepropositie niet overleven.
In cijfers weergegeven zag het aantal restaurants er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden restaurants ook veel groei- en overnamekansen:
De bezorgmarkt voor maaltijden maakt een flinke opmars door. Voor veel restaurants is het niet meer weg te denken in hun bedrijfsmodel. Maar de keuken moet het aankunnen, niet alle maaltijden zijn geschikt en restaurantgasten mogen er niet onder lijden. Ook door de commissies, de strakke deadlines voor levering en de kans op verlies van focus zijn er restauranthouders die er bewust niet voor kiezen om maaltijden te bezorgen.
De bezorgmarkt zorgt ook voor toegang tot nieuwe doelgroepen. Toeristen die een slaapplaats huren en die goed willen eten terwijl ze van hun gehuurde appartement genieten. Longstayers - die voor een paar maanden wonen en werken - hebben vaak wel het geld, maar niet de tijd om thuis te koken. En ook huurders van werkruimtes, zoals freelancers, die met collega’s of partners willen eten zonder gebruik te maken van de kantine, vormt een potentiële nieuwe doelgroep.
Voedselverspilling is een maatschappelijk probleem, wat steeds meer aandacht krijgt. Rabobank verwacht dat steeds grotere maatschappelijke druk hen zal aansporen om voedselverspilling tegen te gaan. Dit biedt een kans voor restauranthouders, door de steeds bewustere consument te laten zien dat er bewust met voedsel wordt om gegaan. Daarbij biedt het tegengaan van voedselverspilling ook kansen om de rentabiliteit te verhogen.
Een nieuwe generatie chefs richt zich voornamelijk op lokaal en duurzaam koken. De producten komen uit de omgeving, zijn van goede kwaliteit, dus het is ook niet voor niets dat de botanische keuken een Michelinster kreeg. Duurzame gastronomie is here to stay.