Winkel kopen of verkopen?

Je wilt een winkel kopen of jouw winkel verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van winkels eruit ziet.

Winkel verkopen

Aantal overnames winkels

Het aantal online bestellingen stijgt exponentieel, maar wat gebeurt er dan met bestaande winkelgebieden? Als winkeleigenaar moet je creatief te werk gaan en inspelen op trends.

["230", "180", "195", "255", "180", "180", "230", "215", "245"]

["‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21"]

Aantal fusies en overnames winkels

["3,65", "3,65", "3,65", "3,60", "3,55", "3,50", "3,25", "3,05", "2,95", "3,05"]

["2012", "‘13", "‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21","22"]

Gem. EBITDA-multiple Detailhandel

Wat is een winkel waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector detailhandel, waartoe een winkel behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een EBITDA-multiple gehanteerd van 3,10. Dat betekent dat een winkel gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,10 x EBITDA. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,85.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor winkels

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden winkels ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Verticale integratie

    Doordat groothandels verticaal integreren, is er meer inzicht in de wensen van de klant. Rabobank geeft als voorbeeld groothandel Eropartners Distribution die Christine le Duc overnam. Hierdoor komt de groothandel ook direct in contact met de doelgroep, vanwege de nieuwe positie in de keten. Dit versterkt de beschikbaarheid van producten en optimaliseer het verkoopproces.

  • 2
    Eigen platform ontwikkelen

    Dat er een verschuiving plaatsvindt van offline naar online verkopen is geen geheim. Dat nog lang niet alle winkels een eigen platform hebben ontwikkeld, dat is eveneens een feit. Zeker als je als winkeleigenaar actief bent in een niche, dan is een platform een uitkomst. Volgens Vakcentrum neemt het aantal verkooppunten al sinds 2015 drastisch af. Om winkels in het straatbeeld te behouden, dient de strategie aangepast te worden.

  • 3
    Online in fysieke winkel

    Integreren van de online wereld in je fysieke zaak is een veelbelovende trend, aldus de KVK. Check met een app in de winkel direct of een bepaalde broek jouw lijf goed past en welke maat je nodig hebt. En reken met je telefoon af, zodat je niet nog in een gigantische rij hoeft te wachten bij de kassa.

Wat onze klanten zeggen