De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningIn cijfers weergegeven zag het aantal winkels er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden winkels ook veel groei- en overnamekansen:
Doordat groothandels verticaal integreren, is er meer inzicht in de wensen van de klant. Rabobank geeft als voorbeeld groothandel Eropartners Distribution die Christine le Duc overnam. Hierdoor komt de groothandel ook direct in contact met de doelgroep, vanwege de nieuwe positie in de keten. Dit versterkt de beschikbaarheid van producten en optimaliseer het verkoopproces.
Dat er een verschuiving plaatsvindt van offline naar online verkopen is geen geheim. Dat nog lang niet alle winkels een eigen platform hebben ontwikkeld, dat is eveneens een feit. Zeker als je als winkeleigenaar actief bent in een niche, dan is een platform een uitkomst. Volgens Vakcentrum neemt het aantal verkooppunten al sinds 2015 drastisch af. Om winkels in het straatbeeld te behouden, dient de strategie aangepast te worden.
Integreren van de online wereld in je fysieke zaak is een veelbelovende trend, aldus de KvK. Check met een app in de winkel direct of een bepaalde broek jouw lijf goed past en welke maat je nodig hebt. En reken met je telefoon af, zodat je niet nog in een gigantische rij hoeft te wachten bij de kassa.