In principe is elk bedrijf te verkopen, maar de mate van succes wordt in hoge mate bepaald door de voorbereiding en het verkoopklaar maken van je bedrijf. Allereerst moet het bedrijf zo min mogelijk afhankelijk zijn van de ondernemer, dus je moet jezelf in feite overbodig maken. Daarnaast moet je zorgen dat de administratie en boekhouding up-to-date zijn en dat alle andere bedrijfsinformatie (jaarrekeningen, maandrapportages, cashflow-prognoses, etc.) op afroep beschikbaar is. Tot slot is verstandig om alle afspraken en overeenkomsten met klanten, personeel, leveranciers, etc. schriftelijk goed vast te leggen
De verkoop van een bedrijf is vaak een complex en tijdrovend proces. Inclusief de voorbereiding en het verkoopklaar maken van je bedrijf (zie hierboven) moet je rekening houden met een periode van 1 á 2 jaar. Het verkoopproces zelf neemt al gauw 6- 12 maanden in beslag. Het is in ieder geval niet zo dat als je vandaag besluit om je bedrijf te verkopen, je binnen 3 maanden zorgeloos op de golfbaan staat
Een veelgehoorde vraag, die niet zomaar is te beantwoorden. In zijn algemeenheid wordt de waarde van een bedrijf bepaald door het toekomstige verdienvermogen. Resultaten uit het verleden zijn daarvoor een indicatie, maar geen garantie. Er zijn diverse complexe rekenmethoden om tot inzicht in de waarde van een bedrijf te komen. Als vuistregel voor de waarde wordt echter vaak 3 á 6 keer de EBITDA aangehouden. En dat bedrag wordt dan naar boven, of naar beneden, aangepast voor de specifieke markt-en concurrentiepositie van jouw bedrijf. Bovendien zijn waarde en prijs niet dezelfde grootheden. Waarde is vaak de uitkomst van een rekenkundige formule; prijs is wat je ervoor krijgt. Met de Brookz Waarde Indicator kun je een goed onderbouwde indicatie berekenen van de waarde van je bedrijf
De verkoop van je bedrijf begint meestal met het opstellen van een verkoopmemorandum. Dit is een uitgebreide beschrijving van je bedrijf inclusief de belangrijkste kerncijfers. Daarnaast is het verstandig om alvast een vraagprijs te bepalen. De volgende stap is op zoek gaan naar potentiële kopers. Daarvoor zijn verschillende opties, zoals beginnen met het plaatsen van een (anoniem) verkoopprofiel op Brookz. Daarmee kun je snel en efficiënt aftasten hoeveel belangstelling er voor je bedrijf is. Daarnaast kun je – al dan niet via een adviseur – ook zelf actief potentiële kopers benaderen. Bij een bedrijfsverkoop geldt over het algemeen: hoe meer belangstelling, des te beter. Daarbij gaat het niet alleen om de hoogst mogelijke opbrengst, maar ook om de keuze uit verschillende kopers.
Je kunt veel zelf, bijvoorbeeld een verkoopprofiel op Brookz plaatsen. Maar afhankelijk van je eigen kennis en ervaring, is het over het algemeen verstandig om bij de verkoop van je bedrijf ook een adviseur in te schakelen. Allereerst voor de waardebepaling van het bedrijf, maar ook voor het selecteren van gekwalificeerde kopers en het onderhandelen. Daarnaast heb je een jurist nodig die je helpt bij het opstellen van de verkoopovereenkomst. Tenslotte is het raadzaam om de voorgenomen dealstructuur te laten checken door een fiscalist.
Het inschakelen van adviseurs brengt kosten met zich mee. Voor een accountant, business valuator, fiscalist of jurist betaal je 150 tot 250 euro per uur. En als je het hele traject door een overnameadviseur laat begeleiden, betaal je naast hun uurtarief vaak ook nog een succesfee van 1 – 5% over de transactiewaarde. Afhankelijk van de omvang van de transactie, en het aantal adviseurs dat je inschakelt, moet je al gauw rekenen op een bedrag tussen de 50.000 – 100.000 euro. Zorg dus dat je de kosten in de hand houdt. Vraag vooraf altijd om een duidelijke offerte.
Uiteraard komt er bij de verkoop van een bedrijf heel veel kijken. Zorg er te allen tijde voor dat je de juiste experts aanneemt om de deal voor te bereiden en uiteindelijk te sluiten. Neem weloverwogen keuzes en maak een solide exit-plan. Laat je niet verrassen en ga structureel te werk, want hoe beter jij de zaken voor elkaar hebt, des te beter het sluiten van de deal zal uitpakken.