De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningDe omzet in de accountancybranche volgt de algemene economische groei. Maar ook in tijden van crisis hebben accountantskantoren voldoende werk. De ondersteuning van klanten tijdens de coronatijd gaf juist meer werk in de branche, bijvoorbeeld door de aanvraagbegeleiding van regelingen, maar ook door achterstand in het reguliere werk.
Toch zal de accountancy ook te maken krijgen met terugval, verwacht Rabobank. Door een toenemende werkloosheid en een laag sentiment in Nederland zullen er minder salarisstroken te verwerken zijn, nemen de advies- of bijzondere opdrachten af en worden door minder investeringen ook minder kredietaanvragen en tussentijdse cijfers gevraagd.
In cijfers weergegeven zag het aantal accountantskantoren er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden accountantskantoren ook veel groei- en overnamekansen:
Vier op de tien accountantskantoren kampen met personeelstekort (CBS, ING Research). Er overheerst op de markt een groot tekort aan gekwalificeerd personeel, waardoor de werkdruk gigantisch is toegenomen. Het UWV waarschuwde een paar jaar geleden al voor schaarste aan registeraccountants, account controllers en assistent-accountants, op zowel HBO- als WO-niveau. Helaas is de situatie onveranderd en verwacht men een tekort van 70.000 medewerkers, zo blijkt uit onderzoek van de Big 4 (EY, Deloitte, PwC, KPMG).
De tijd van het uurtje-factuurtje verdienmodel laten we voorgoed achter ons. SRA-klantonderzoek met Universiteit Leiden wijst uit dat 81,4% van de ondernemers in Nederland een vooruitstrevende accountant wil. Niet de standaard fiscale aangiften en de jaarrekening presenteren, maar strategisch advies voor de lange termijn. Door data-driven te werken, slimme tooling en abonnementsmodellen, ben je als accountant voorbereid op de toekomst.
Ruim 30% van de kantoren, voldoet niet aan de gestelde kwaliteitseisen, zo bleek uit het jaarverslag van de Raad voor Toezicht van de NBA. Het gaat dan niet zozeer om de inhoudelijke werkzaamheden, maar meer om zaken zoals de privacywetgeving en de zogenaamde controlevergunning.
De ouderwetse 'stoffige' boekhouder komt nog vaker voor dan je zou denken. Routinematige taken van accountants zijn tijdrovend en duurbetaald. Naast de achterhaalde verdienmodellen, zit ook de digitalisatie in het verdomhoekje. Door slimme software in te zetten, kan de vrijgekomen tijd besteed worden aan het bieden van de toegevoegde waarde. Denk aan strategisch advies en investeringskansen.