Groothandel in verpakkingmaterialen verkopen?

Je wilt jouw groothandel in verpakkingsmaterialen verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van groothandels in verpakkingsmaterialen eruitziet. Van plasticloze gehakt-verpakking tot refill. De verpakkingsmaterialen-industrie is aan verandering onderhevig. En dat biedt kansen voor groothandels in deze sector. 

Groothandel in verpakkingmaterialen verkopen

Aantal overnames groothandels in verpakkingmaterialen

Door de gigantische groei van online bestellingen hoefden groothandels in verpakkingsmaterialen tijdens de pandemie als een van de weinige bedrijven niet in te teren op hun omzet. 

["145", "160", "225", "155", "150", "215", "180", "225", "235", "95"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames groothandels non-food

["5,65", "5,65", "5,65", "5,65", "5,50", "5,50", "5,50", "5,50", "5,40", "5,30"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["6,10", "4,60"]

Gem. EBITDA-multiple Groothandel in verpakkingsmaterialen 

Wat is een groothandel in verpakkingsmaterialen waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

Voor een groothandel in verpakkingsmaterialen wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 4,6 tot 6,1 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor groothandels in verpakkingsmaterialen

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden groothandels in verpakkingsmaterialen ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Refill

    Het besef dat we met z’n allen veel grondstoffen onnodig verspillen groei. En daardoor is er een trend zichtbaar in het gebruik van refill verpakkingen. Bonen, koffie of hagelslag? Gebruik een glazen pot of andere navulbare verpakking en als het op is kun je deze gewoon hergebruiken. Merken, detailhandelaars en leveranciers zijn op zoek naar manieren om eenmalige en moeilijk- recyclebare verpakkingen aan te pakken.

  • 2
    Maatwerk

    In dezelfde lijn van verspilling zit de trend voor maatwerk. Nu bevatten de meeste dozen meer lucht dan pakketjes. Het verpak- en bezorgproces kan vele malen efficiënter als dozen op maat worden gemaakt. Bol.com is één van de eerste partijen die dit probleem gaat aanpakken.

  • 3
    Interactief

    Scan het flesje van je favoriete parfum en krijg toegang tot exclusieve content. Paco Rabanne heeft als eerste partij een ‘connected parfumfles’ gelanceerd, waarmee je niet alleen een nieuwe dimensie beleeft maar ook nog eens een flesje kunt navullen. 

Wat onze klanten zeggen