De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningIn cijfers weergegeven zag het aantal autobedrijven er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden autobedrijven ook veel groei- en overnamekansen:
Digitaal in contact staan met de klant wordt belangrijker voor een goede klantenbinding en voor het verhogen van de transparantie. Via e-mail en Whatsapp kunnen bedrijven de klant bijvoorbeeld attenderen op een apk-moment of kunnen zij foto’s van uitgevoerde of benodigde werkzaamheden delen.
Belangrijke vraag voor de autobranche is in hoeverre het thuiswerken na corona standhoudt. Zo’n tweederde van de nieuwe auto’s wordt in Nederland zakelijk aangeschaft. Als werknemers minder kilometers blijven maken, komen leaseregelingen en het leasepark onder druk te staan. Auto’s worden nu ook vaker online en rechtstreeks verkocht, wat een bedreiging vormt voor dealers.
De coronacrisis betekent niet dat autorijden aan populariteit heeft ingeboet. Uit onderzoek van KIM blijkt dat reizigers op dit moment vaker voor de auto kiezen om het OV te mijden. Het uitblijven van files maakt de auto ook aantrekkelijker. De toch al relatief sterke vraag naar occasions in Nederland heeft hierdoor een impuls gekregen.
De kosten van het autobezit zijn de afgelopen jaren flink gestegen door hogere belastingen, brandstofprijzen en parkeertarieven. De consument zal hierdoor minder willen besteden aan het ‘traditionele autogebruik’. Er is een langzame verschuiving van autobezit naar autogebruik, waardoor car sharing en aan populariteit wint.
Doordat de concurrentie toeneemt is het belangrijk om het complete plaatje te bieden aan je doelgroep. Verkoop niet alleen auto’s, maar voor ook APK’s uit, wissel de banden en bied eventueel ook andere voertuigen aan, zoals scooters en motoren.