Autobedrijf verkopen?

Je wilt jouw autobedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van autobedrijven eruit ziet. Doordat auto’s kwalitatief beter worden geproduceerd en autogebruik belangrijker wordt dan autobezit, ontstaat overcapaciteit. Door consolidatie zal het aantal bedrijfsovernames de komende jaren toenemen.

Autobedrijf verkopen

Autobedrijven op Brookz

Aantal overnames autobedrijven

Doordat auto’s kwalitatief steeds beter vervaardigd worden, consumenten op een andere (lees: digitale) manier aankopen doen en er minder kilometers op het asfalt gereden wordt, ontstaat er overcapaciteit van autobedrijven in de markt. Dit leidt tot consolidaties in het dealernetwerk. Ook een groeiend tekort aan gekwalificeerd personeel kan tot meer ‘capaciteitsovernames’ leiden. Kopers kijken daarbij niet primair naar vergroten van hun omzet of het verbeteren van marktpositie, maar zijn primair op zoek naar extra medewerkers.

["115", "135", "160", "105", "145", "155", "140", "175", "180", "115"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames autobedrijven

["3,65", "3,85", "3,85", "3,85", "3,60", "3,60", "3,60", "3,60", "3,70", "3,80"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["4,20,", "3,30"]

Gem. EBITDA-multiple Automotive, Transport & Logistiek

Wat is een autobedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de automotive - de sector waartoe autobedrijven behoren - wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 3,3 tot 4,2 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor autobedrijven

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden autobedrijven ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Digitaal contact

    Digitaal in contact staan met de klant wordt belangrijker voor een goede klantenbinding en voor het verhogen van de transparantie. Via e-mail en Whatsapp kunnen bedrijven de klant bijvoorbeeld attenderen op een apk-moment of kunnen zij foto’s van uitgevoerde of benodigde werkzaamheden delen.

  • 2
    Thuiswerken en leasen

    Belangrijke vraag voor de autobranche is in hoeverre het thuiswerken na corona standhoudt. Zo’n tweederde van de nieuwe auto’s wordt in Nederland zakelijk aangeschaft. Als werknemers minder kilometers blijven maken, komen leaseregelingen en het leasepark onder druk te staan. Auto’s worden nu ook vaker online en rechtstreeks verkocht, wat een bedreiging vormt voor dealers.

  • 3
    Occasions in de lift

    De coronacrisis betekent niet dat autorijden aan populariteit heeft ingeboet. Uit onderzoek van KIM blijkt dat reizigers op dit moment vaker voor de auto kiezen om het OV te mijden. Het uitblijven van files maakt de auto ook aantrekkelijker. De toch al relatief sterke vraag naar occasions in Nederland heeft hierdoor een impuls gekregen.

  • 4
    Autobezit versus autogebruik

    De kosten van het autobezit zijn de afgelopen jaren flink gestegen door hogere belastingen, brandstofprijzen en parkeertarieven. De consument zal hierdoor minder willen besteden aan het ‘traditionele autogebruik’. Er is een langzame verschuiving van autobezit naar autogebruik, waardoor car sharing en aan populariteit wint.

  • 5
    Diensten uitbreiden

    Doordat de concurrentie toeneemt is het belangrijk om het complete plaatje te bieden aan je doelgroep. Verkoop niet alleen auto’s, maar voor ook APK’s uit, wissel de banden en bied eventueel ook andere voertuigen aan, zoals scooters en motoren.

Vele ondernemers gingen je voor
  • In korte tijd hebben we een aantal serieuze reacties gekregen. Hierdoor hebben we mijn webwinkel Urbans and Indians binnen 10 weken kunnen verkopen aan een uitstekende overnamekandidaat.

    Linda Haest, Urbans and Indians

    Linda Haest, Urbans and Indians

  • Ondernemer en investeerder van nlgroeit: "Via het Brookz-netwerk kom ik regelmatig in contact met interessante partijen om over te nemen of in te participeren."

    Kees de Jong, nlgroeit

    Kees de Jong, nlgroeit

  • Excellent customer communication, quick, efficient and friendly. They have knowledge of the business and market combined with an abundant network.

    Lorraine Connaughton

    Lorraine Connaughton

  • Peter Smits vond via Brookz zijn huidige bedrijf Point to Point Communicatie in Gorinchem. ‘Brookz is een handig en gebruiksvriendelijk platform met een goed overzicht van het actuele bedrijvenaanbod.

    Peter Smits, Point to Point Communicatie

    Peter Smits, Point to Point Communicatie

  • Via Brookz heb ik binnen 3 maanden mijn bedrijf Prodes - Internet Partner in Deventer verkocht. Inmiddels ben ik in Miami bezig met het opzetten van een nieuw bedrijf.

    Jurgen Bosch, Prodes

    Jurgen Bosch, Prodes

  • Ik wilde mijn corporate carrière een andere wending geven. Ik zocht naar een ICT bedrijf waar ik via een MBI zou kunnen ondernemen. Dankzij Brookz is ondernemerschap een feit.

    Valentijn de Jong

    Valentijn de Jong

  • Hendrik Jan de Mari vond via Brookz zijn laatste aankoop, Drankengroothandel Ton Overmans uit Amsterdam. ‘Ik heb Brookz ervaren als een zeer nuttig medium. De geringe investering in een lidmaatschap is de diensten via Brookz dubbel en dwars waard!’

    Hendrik Jan de Mari, Drankengroothandel Ton Overmans

    Hendrik Jan de Mari, Drankengroothandel Ton Overmans

  • Via een verkoopprofiel op Brookz hebben mijn partner en ik binnen drie maanden een van mijn internetbedrijven verkocht.

    Gijs Bodenstaff

    Gijs Bodenstaff

  • Via Brookz heb ik binnen 2 maanden meerdere geïnteresseerde partijen en uiteindelijk ook een zakelijke partner gevonden voor mijn bedrijf The Retro Family, het grootste retro webwarenhuis van Nederland.

    Rene Mirck, The Retro Family

    Rene Mirck, The Retro Family

  • Via Brookz ben ik in contact gekomen met AtHand, een bedrijf dat we inmiddels internationaal hebben kunnen uitbouwen.

    Emiel van Gompel, AtHand

    Emiel van Gompel, AtHand

  • Via Brookz kregen wij een groot aantal goede reacties wat cruciaal was bij de verkoop. Inmiddels ben ik bij de koper in dienst getreden en kan ik met Van Doorne Food and Beverages Group beter en sneller de groei realiseren die mij voor ogen stond.

    Johan van Doorne, Van Doorne Food and Beverages

    Johan van Doorne, Van Doorne Food and Beverages

  • Toen ik mijn kinderdagverblijf 'Kindcentrum Ons Dorp' wilde verkopen vormde Brookz het ideale platform om veel geïnteresseerden te krijgen en dat is zeker gelukt. Dankzij Brookz hadden we voldoende keuze om de juiste koper te vinden.

    Rudi ter Riet, Kindcentrum Ons Dorp

    Rudi ter Riet, Kindcentrum Ons Dorp

  • Als oriënterende koper was Brookz als informatieplatform zeer nuttig waardoor ik snel een goede groep begeleiders kon samenstellen en beter voorbereid was.

    Mark Zwijnenburg

    Mark Zwijnenburg

  • Ik hoefde niet per se mijn bedrijf te verkopen, maar ik stond wel open voor potentiële kopers. Brookz komt zijn belofte na, op mijn verkoopprofiel heb ik een groot aantal reacties gehad. Dat heeft uiteindelijk ook een geschikte koper opgeleverd.

    Ard Hopstaken

    Ard Hopstaken

  • Via Brookz heb ik mijn huidige onderneming ISA Training & Coaching op het landgoed Leusderend in Leusden gevonden. Vooral de nieuwsbrieven met daarin de nieuw aangeboden bedrijven, maakte het zoeken laagdrempelig en efficiënt.

    Ron Eman, ISA Training & Coaching

    Ron Eman, ISA Training & Coaching

  • Op Brookz heb ik een verkoopprofiel geplaatst. Binnen enkele dagen hadden we 10 reacties binnen! Uit deze reacties hebben we een geschikte koper gevonden en heeft de verkoop daadwerkelijk plaatsgevonden.

    Marco Voskamp

    Marco Voskamp

  • Als overname-adviseur van GrowthFactory heb ik én onze opdrachtgevers veel baat bij het platform van Brookz waarbij er al vele succesvolle matches zijn ontstaan uit onverwachte hoek. Wij kunnen Brookz dan ook van harte aanbevelen.

    Robert Schulze, GrowthFactory

    Robert Schulze, GrowthFactory

  • Oud ondernemer en consultant van Kerstholt Bedrijfsadvies: "Effectief en bewezen platform om bedrijven of bedrijfsonderdelen te kopen en te verkopen".

    Antonie Kerstholt, Kerstholt Bedrijfsadvies

    Antonie Kerstholt, Kerstholt Bedrijfsadvies

  • Via Brookz was ik op zoek naar een webshop en deze had ik snel gevonden. Brookz is zeer gebruiksvriendelijk en de klantenservice staat voor je klaar wanneer je ze nodig hebt. Na een periode van 4 maanden staat er nu een nieuwe webshop genaamd puurkidsfashion.com waar ik trots op ben.

    Eva Nijssen, Puurkidsfashion.com

    Eva Nijssen, Puurkidsfashion.com

  • Via Brookz komen we eenvoudig in contact met een groot aantal relevante partijen!

    Geert Hoedjes, ValuePro

    Geert Hoedjes, ValuePro

  • We hebben diverse goede ervaringen met Brookz gehad, zeker wanneer de propositie zich leent om publiekelijk te gaan.

    Hans Minnaar, Florijnz Corporate Finance

    Hans Minnaar, Florijnz Corporate Finance

  • Brookz is een waardevolle aanvulling in een brede marktbenadering.

    Tom Beltman, Marktlink Fusies & Overnames

    Tom Beltman, Marktlink Fusies & Overnames

  • Brookz is al jaren een belangrijke aanvulling op ons netwerk en een centrale baken in de ondoorzichtige overnamemarkt.

    Anne Huitema, BuyInside

    Anne Huitema, BuyInside

  • Wij zijn zeer tevreden over de samenwerking met Brookz.

    Waldo Zuiderveld, Factor Bedrijfsovernames

    Waldo Zuiderveld, Factor Bedrijfsovernames